@article { author = {Fathi-zade, Sajjad and Mahkam, Reza and Jahangirzadeh Qomi, Mohammad Reza}, title = {Efficiency of Educational Pack for Relational Skills Based on Islamic Teachings in Marital Satisfaction}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {7-26}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The present study aims at investigating the efficiency of educational pack foe relational skills based on Islamic teachings in spouses’ satisfaction. This educational pack includes verbal skills (conversation style, listening, self-expression, resolving conflict) and non-verbal skills (cooperation in house, observing respect, cleanliness and hygiene and sexual relations). The statistical sample consisted of 30 couples (60 subjects) from students in Qom university and students in seminary center in Qom, selected through simple random selection and assigned into the control and experimental groups, each consisting of 15 subjects. The study was of semi-experimental type and pretest-posttest model. The research tool included researcher-made educational pack for relational skills of couples and the short questionnaire of marital satisfaction. The result of the study showed that the educational program for relational skills based on Islamic teachings was effective in improving the management of relationship, improving the harmony in religious issues, educational program for resolving conflicts, financial management, sexual relations, free times, personality issues, family and friends, nurturing children, and marital roles. Finally, we can say the educational pack for relational skills of the couples based on Islamic teachings has had a positive and meaningful effect on the couple’s satisfaction.}, keywords = {educational package,communication skills,marital satisfaction,verbal skills,non-verbal skills}, title_fa = {کارآمدی بستۀ آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر رضایتمندی زناشویی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی کارآمدی بستۀ آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، بر رضایتمندی زوجین است. این بستۀ آموزشی شامل مهارت‌های کلامی (سبک گفت‌وگو، گوش دادن، ابراز وجود، حل‌تعارض) و غیرکلامی (همکاری در منزل، رعایت احترام، نظافت و پاکیزگی و روابط جنسی) بوده است. نمونۀ آماری شامل 30 زوج (60 نفر) از دانشجویان دانشگاه قم و طلاب مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم، در قالب دو گروه شاهد و آزمایش که هر گروه متشکل از 15 زوج بودند و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، اجرا گردید. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و پیش‌آزمون _ پس‌آزمون بوده است. ابزار پژوهش شامل بستۀ آموزشی محقق‌ساخته مهارت‌های ارتباطی زوجین و فرم کوتاه پرسش‌نامه رضایت زناشویی انریچ بوده است. نتیجه تحقیق نشان داد، برنامه آموزشی مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در بهبود عامل مدیریت رابطه، بهینه کردن هماهنگی در مسائل مذهبی، برنامه آموزشی، حل‌تعارض، مدیریت مالی، روابط جنسی، اوقات فراغت، مسائل شخصیتی، خانواده و دوستان، فرزندپروری، نقش‌های زناشویی مؤثر بوده است. در نهایت، می‌توان گفت بستۀ آموزشی مهارت‌های ارتباطی زوجین مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر رضایتمندی زوجین تأثیر مثبت و معنادار داشته است.}, keywords_fa = {بسته آموزشی,مهارت‌های ارتباطی,رضایتمندی زناشویی,مهارتهای کلامی,مهارتهای غیرکلامی}, url = {http://journals.ueae.ir/article_55.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_55_34d068baceb14b61243e2df3eda13051.pdf} } @article { author = {Seyfi, Maryam and Isma’ili, Masouma}, title = {Investigating the Efficiency of Review of Life with an Islamic Ontological Orientation on Reduction of Marital Conflicts for Women with Addicted Husbands in the Crisis of Kermanshah Earthquake}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {27-42}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The present study aims at investigating the efficiency of reviewing life with an Islamic ontological orientation on reduction of marital conflicts for women with addicted husbands in the crisis of Kermanshah earthquake. The statistical population in this study consisted of women with addicted husbands in the crisis of Kermanshah earthquake. Firstly, the volunteers were registered and the questionnaire of marital conflicts was handed out among them. 24 women with low scores were selected and were randomly assigned into experimental and control group (12 subjects in each group). A model of review of life treatment with an emphasis on Isma’ili Islamic ontology was conducted for them. The research method was experimental of pretest-posttest model with a control group. The data were analyzed using covariance statistical test. Considering the findings of the study, we can say that review of life treatment with an emphasis on Islamic ontology was effective through widening the individuals’ ontological view towards one’s deeds, goals and behaviors, as well as changing one’s values in life and reviews in individual, family and social situations.}, keywords = {review of life,Islamic ontology,marital conflict,addiction,crisis of earthquake}, title_fa = {بررسی اثربخشی مرور زندگی با جهت‌گیری هستی‌شناسی اسلامی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مرور زندگی با جهت‌گیری هستی‌شناسی اسلامی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه تشکیل می‌دهند. به این ترتیب که در ابتدا از داوطلبین ثبت‌نام به عمل آمد و با ارائه پرسش‌نامه تعارضات زناشویی در میان زنان داوطلب، تعداد 24 زن که نمرۀ پایین‌تر از میانگین در این آزمون کسب کردند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند و طی 6 جلسۀ 90 دقیقه‌ای، الگویی از درمان مرور زندگی با تأکید بر هستی‌شناسی اسلامی اسمعیلی در مورد آنها اجرا گردید. روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل است. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که درمان مرور زندگی با تأکید بر هستی‌شناسی اسلامی با گسترش دید هستی‌شناسانۀ افراد نسبت به اعمال، اهداف و رفتارهای خود و همچنین تغییر ارزش‌گذاری‌های خود در زندگی و تجدیدنظر در موقعیت‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی آنها مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {مرور زندگی,هستی‌شناسی اسلامی,تعارض زناشویی,اعتیاد,بحران زلزله}, url = {http://journals.ueae.ir/article_56.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_56_5dc89c5139eecf3a1d8c1844009ae9c5.pdf} } @article { author = {Farhoosh, Muhammad and Radmard, Hossein and Mahuri, Muhammad Hussein and Qurbani, Sakina}, title = {The Indexes of the Model for Confronting the Economic Problems in Islamic Lifestyle}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {43-64}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {In recent years, economic problems have increased in many parts of Iran, and one of the most important problems in many families is the way one should confront financial problems. The present study aims at designing the model for confronting economic problems in Islamic lifestyle. To do so, the key words of subsistence, aliment, and poverty in the Quran and the hadith books of Kafi, Bihar al-Anwar and Wasa’il al-Shi’a as well as the articles related to the key words of ‘sustenance’, ‘economic and financial problems’, and ‘Islamic’ were searched in the websites of Google Scholar, noormags.ir, and SID, and the parameters of the model for confronting economic problems were gathered and classified. This went on until the saturation of information. The findings of the research showed that the parameters of the model for confronting the financial problems in the Islamic lifestyle include enjoying the factors of increasing one’s sustenance, avoiding the factors of decreasing one’s sustenance, applying the spiritual problem-centered approach and the spiritual emotion-centered approach. The achievements of this study provide a proper context for designing a questionnaire for evaluating the styles of confronting economic problems with an Islamic approach. Besides, it facilitates designing and presenting educational packs for deepening the confrontation with economic problems based on Islamic lifestyle.}, keywords = {Islamic lifestyle,financial problems,sustenance,poverty,subsistence}, title_fa = {شاخص‌های الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی در سبک زندگی اسلامی}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی در بسیاری از مناطق ایران اسلامی افزایش یافته است و یکی از مهم‌ترین مسائل بسیاری از خانواده‌ها، نحوه مواجهه با مشکلات مالی است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی در سبک زندگی اسلامی است. بدین‌منظور، کلیدواژه‌های معیشت، رزق و فقر در قرآن و کتب حدیثی کافی، بحارالانوار و وسائل‌الشیعه و مقالات مرتبط با کلیدواژه‌های روزی، مشکلات اقتصادی، مالی،‌ اسلامی در پایگاه داده‌های گوگل اسکالر، نورمگز و SID جست‌وجو شد و شاخصه‌های الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی ‌جمع‌آوری و دسته‌بندی شد. جست‌وجو و جمع‌آوری شاخصه‌ها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. یافته‌های پژوهش‌ نشان داد، شاخص‌های مدل مواجهه با مشکلات مالی در سبک زندگی اسلامی شامل بهره‌مندی از عوامل افزایش رزق، اجتناب از عوامل کاهش رزق، به‌کارگیری رویکرد مسئله‌مدار معنوی و به‌کارگیری رویکرد هیجان‌مدار معنوی می‌باشد. دستاوردهای این پژوهش بستر مناسبی برای تدوین پرسش‌نامه جهت ارزیابی سبک‌های مواجهه با مشکلات اقتصادی با رویکرد اسلامی را فراهم کرده است. همچنین، تدوین و ارائه بسته‌های آموزش در جهت تعمیق مواجهه با مشکلات اقتصادی بر اساس سبک زندگی اسلامی را تسهیل کرده است.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی,مشکلات مالی,رزق,فقر,معیشت}, url = {http://journals.ueae.ir/article_57.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_57_35e461e085aa1784972f8cb0d27122d0.pdf} } @article { author = {Nowzari, Mahmoud and Ghulami, Mahdi}, title = {The Stages of Formation of Faith in Fuller’s View and Criticizing it}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {65-83}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {Among the theoricians who have investigated the evolution of faith from psychological viewpoint, Fuller is known as a prominent and influential authority. The present article investigates three important issues from his view. Firstly, how does Fuller describe and analyze faith? Secondly, how does faith evolve in one’s lifetime? Thirdly, what are the weak and strong points in his theory? The research method is descriptive-analytical and critical. The findings are as follows: faith is the human’s general action and every human, as he is a human being, is involved in faith, dealing with acquiring it. He depicts the faith’s evolution in the form of a pre-stage and six stages. His being influenced by Christian doctrines, focus on the structure, no attention to theme and content of faith and basing the stages of evolution on Piaget’s view are among the most important drawbacks of his view.}, keywords = {Fuller,indistinctive faith,projective faith,narrative faith,common faith,individualized faith,emotional faith,worldwide faith}, title_fa = {مراحل شکل‌گیری ایمان از دیدگاه فولر و نقد آن}, abstract_fa = {در میان نظریه‌پردازانی که به بررسی تحول ایمان از منظر روان‌شناختی پرداخته‌اند، فولر به‌عنوان صاحب‌نظری مهم، برجسته و تأثیرگذار شناخته ‌شده است. این مقاله به بررسی سه مسئلۀ مهم در این عرصه از دیدگاه او پرداخته است. اول اینکه، فولر ایمان را چگونه توصیف و تحلیل می‌کند؟ دوم اینکه، ایمان چگونه در طول عمر متحول می‌شود؟ سوم اینکه، نقاط قوت و ضعف نظریه وی کدام است؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی است. یافته‌ها در پاسخ به این پرسش‌ها چنین است که ایمان کنش عام انسانی است و هر انسانی بماهو انسان با آن درگیر می‌شود و به کسب و اکتساب ایمان می‌پردازد. وی تحول ایمان را در قالب یک پیش‌مرحله و شش‌ مرحله به تصویر می‌کشد. تأثیرپذیری وی از آموزه‌های مسیحی، تمرکز بر ساختار و عدم توجه به مضمون و محتوای ایمان و ابتنای مراحل تحول ایمان بر دیدگاه پیاژه از مهم‌ترین اشکالات و نقدها بر دیدگاه وی در نظر گرفته می‌شود.}, keywords_fa = {فولر,ایمان نامتمایز,ایمان فرافکنانه,ایمان داستان‌سرایانه,ایمان عرفی,ایمان فردی شده,ایمان عاطفی,ایمان جهان‌شمول}, url = {http://journals.ueae.ir/article_58.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_58_cefd03f7e0be1485b12f3e708d139426.pdf} } @article { author = {Owliyaie, Zohre}, title = {Investigating the Role of Islamic Education in Providing Social Health in the Disciplinary Period}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {85-101}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {This paper analyzes the role of principles and methods of Islamic education in providing social health during the disciplinary period through a descriptive-analytical method. The statistical society is related to the subject matter of the research, which has been done through targeted sampling. In the descriptive section, the information was collected in an analytical method from library resources and recorded in a notebook. In order to answer the research questions, while studying the background sources, the resources related to Islamic education and social health were studied. Findings of the research indicate that the social health approach in the disciplinary period includes social participation, social solidarity, social acceptance and social flourishing, nonviolence, no robbery and theft, respect for the rights of others, life satisfaction and social security. The educational principle of self-esteem leads to social participation, social acceptance, social flourishing and no robbery. The principle of superiority causes social participation. The principle of justice brings about social prosperity, social security and non-violence. The principle of apparent change leads to social acceptance and social security, and the principle of responsibility leads to social acceptance, no robbery and social security.}, keywords = {educational principles,Islamic education,social health,approaches,disciplinary period}, title_fa = {بررسی نقش تربیت اسلامی در تأمین سلامت اجتماعی در دورۀ تأدیب}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی نقش اصول و روش‌های تربیت اسلامی در تأمین سلامت اجتماعی، در دورۀ تأدیب می‌پردازد. جامعۀ آماری، منابع مرتبط با موضوع تحقیق است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شده است. در بخش توصیفی، اطلاعات به شیوۀ کتابخانه‌ای جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل به صورت کیفی و یادداشت‌برداری صورت گرفت. برای دستیابی به پاسخ پرسش‌های پژوهش، ضمن مطالعۀ پیشینه، منابع مرتبط با موضوع تربیت اسلامی و سلامت اجتماعی مطالعه گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که رویکرد سلامت اجتماعی در دورۀ تأدیب، شامل مقوله‌های مشارکت اجتماعی، همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و شکوفایی اجتماعی، عدم خشونت، عدم سرقت و دزدی، رعایت حقوق افراد، رضایت از زندگی و امنیت اجتماعی است. اصل تربیتی عزت، موجب مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و عدم سرقت؛ اصل فضل، سبب مشارکت اجتماعی؛ اصل عدل، باعث شکوفایی اجتماعی، امنیت اجتماعی و عدم خشونت؛ اصل تغییر ظاهر، موجب پذیرش اجتماعی و امنیت اجتماعی، و اصل مسئولیت سبب پذیرش اجتماعی، عدم سرقت و امنیت اجتماعی می‌گردد.}, keywords_fa = {اصول تربیتی,تربیت اسلامی,سلامت اجتماعی,رویکردها,دورۀ تأدیب}, url = {http://journals.ueae.ir/article_59.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_59_ebb57f9df2792b30fbd3514daac37076.pdf} } @article { author = {Kazemian Moqadam, Kobra and Kalantarian, Faranak}, title = {The Role of Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Predicting Death Anxiety in Female Students}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {8}, pages = {103-115}, year = {2018}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {Several factors affect the level of death anxiety. Some studies have shown the role of emotional intelligence and spiritual intelligence in death anxiety. The aim of this study is investigating the role of spiritual intelligence and emotional intelligence in predicting death anxiety in female students of Islamic Azad University of Dezful. The statistical population of the study included all female students of Dezful Islamic Azad University. For this purpose, 260 female students were selected through simple random selection. To measure the research variables, the Spiritual Intelligence Scale exquisite et al (1389), shot Emotional Intelligence and death anxiety Naharyk et al were used. To analyze the statistical data, the mean, standard deviation, minimum and maximum scores and Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. The results of the analysis of the correlation coefficient between intellectual intelligence and emotional intelligence and death anxiety showed that there is a significant negative relationship between them. Besides, data analysis using multiple regression analysis showed that emotional intelligence and spiritual intelligence are determining in explaining and predicting 36 percent of the death anxiety variation. The results of this study showed that increasing the emotional intelligence and increasing spiritual intelligence can reduce the level of anxiety in the death of the elderly, and using spirituality can be a coping strategy for individuals.}, keywords = {Spiritual intelligence,emotional intelligence,death anxiety}, title_fa = {نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیش‌بینی اضطراب مرگ دانشجویان دختر}, abstract_fa = {عوامل متعددی بر سطح اضطراب مرگ مؤثر است. برخی از مطالعات، نقش هوش هیجانی و هوش معنوی را در اضطراب مرگ نشان داده‌اند. هدف این پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیش‌بینی اضطراب مرگ دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود که 260 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های هوش معنوی بدیع و همکاران، هوش هیجانی شوت و همکاران و اضطراب مرگ ناهاریک و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های آماری از میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل ضریب همبستگی ساده نشان داد که بین هوش معنوی و هوش هیجانی با اضطراب مرگ رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. همچنین، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و هوش معنوی، 36 درصد از واریانس اضطراب مرگ را تبیین و پیش‌بینی می‌کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش هوش هیجانی و افزایش هوش معنویی افراد می‌تواند سطح اضطراب مرگ را کاهش دهد و استفاده از معنویت می‌تواند یکی از راهکارهای مقابله‌ای در افراد باشد.}, keywords_fa = {هوش معنوی,هوش هیجانی,اضطراب مرگ}, url = {http://journals.ueae.ir/article_60.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_60_aea09b626aa12d65decfc856a857fb72.pdf} }