@article { author = {Entesari, Ahmad and Tabaraei, Ramin and Jahangirzadeh, Mohammad Reza}, title = {Designing the Educational Package of "Zekr" in Order to Reduce Depression Symptoms Based on Islamic Sources}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {7-30}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {Depression is one of the most common and most important mental disorders. On the other hand, using "zekr" (i.e. religious formula) with its particular themes, is one of the most important religious confrontations. So this study aims at designing educational package of "zekr" in order to reduce depression symptoms based on Islamic sources. This study is of applied type wherein qualitative method of content analysis and quantitative method of Delphi have been used. First, zekr functions in Islamic sources were investigated in this study. Then the zekrs which were relevant to depression were collected based on specified criteria. In the following stage, existing teachings in selected zekrs were analyzed. In short, the teachings are as follows: God Attribution, God Owning, God Sheltering, Confidence in Aliment, Hope in God, God centrism, God Glorifying, Compensation and Hope, Possible Mistaking, God Blessing and Believing in Benevolence. Finally the educational package was designed based on these the epistemic, spiritual, emotional and behavioral functions of zekr and in the framework of logic of monotheistic orders in Islamic thought. It's necessary to say that the content validity of the taechings and educational package was evaluated by experts using CVI and CVR indices and confirmed by them.}, keywords = {Zekr,educational package,Islamic sources,depression,depression symptoms}, title_fa = {طراحی بسته آموزشی ذکر به‌منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی}, abstract_fa = {افسردگی، یکی از شایع‌ترین و  مهم‌ترین اختلالات روانی است، همچنین یکی از  مهم‌ترین مقابله‌‏های دینی با این پدیده، استفاده از «ذکر» با مضامین خاص خود می‌باشد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش، «تدوین بسته آموزشی ذکر به‌منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی» است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده و در آن از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا و کمّی از نوع دلفی استفاده ‌شده است. ابتدا کارکردهای ذکر در منابع اسلامی موردبررسی قرار گرفت؛ سپس اذکار مرتبط با افسردگی بر اساس ملاک‏های مشخص گزینش گردید؛ در ادامه معرفت‌های موجود در اذکار منتخب، مورد تحلیل قرار گرفت. این معرفت‌ها به‌اختصار عبارت‌اند از: خدااسنادی، خدامالکی، خداپناهی، اطمینان به ‌روزی، امید به خدا، خدامحوری، تنزه الهی، جبران و امید، ممکن‌الخطا بودن، خدامُنعمی و خیر باوری. در نتیجه، بسته آموزشی بر اساس کارکردهای معرفتی، معنوی، عاطفی و رفتاری ذکر و در چارچوب منطق مراتب توحید در اندیشه اسلامی تدوین گردید. و در آخر، روایی محتوایی معارف و بسته آموزشی توسط کارشناسان با استفاده از شاخص‏های CVR و CVI مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. نتیجه آن‌که بسته آموزشی ذکر برای کاهش نشانه‌های افسردگی از لحاظ نظری قابلیت تدوین دارد.}, keywords_fa = {ذکر,بسته آموزشی,منابع اسلامی,افسردگی,نشانه‌های افسردگی}, url = {http://journals.ueae.ir/article_106.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_106_cb6bd58fa72f6e51a9a78cffffdb6a5d.pdf} } @article { author = {zare, yaghoob and Esmaeili, zohre and Sarmadi, Mohammadreza and Safaei, Tayebe}, title = {Designing the conceptual pattern of educational method of induction from the perspective of Islam (Grounded Theory Strategy)}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {31-52}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is designing the conceptual Pattern of Educational Mothod of induction from the Perspective of Islam. The way of research here is qualitative and uses data- based theoretical Strategy.In this study, the collected verses and hadiths about the educational method were encoded according to the Islamic strategy, then it’s tried to analyse the data based on the above mentioned research methodogy. The results of the research show that in the process of education, this method can be used from both harmful and desirable aspects, and each of these aspects has special educational effects that can be used to achieve educational goals in accordabce with the conditions and stages of education. Also, if this method is used without intellectual and reasoning support, it will be harmful. And, on the other hand, if it is consciously expressed in the use of this method, the arguments and points are believed and desirable.In this regard, such a method can be considered from both harmful and desirable aspects, and each of them has special educational effects that can be used in accordance with the conditions and stages of education to achieve the ultimate goals of education}, keywords = {pattern,Educational Method,Induction,Grounded Theory}, title_fa = {طراحی الگوی مفهومی روش تربیتی تلقین از منظر اسلام (استراتژی تئوری داده بنیاد متنی)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش طراحی الگوی مفهومی روش تربیتی تلقین از منظر اسلام است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی است و از روش استراتژی داده‌بنیاد استفاده شده است. آیات و احادیث مرتبط گردآوری و کدگذاری شد. با تعیین مفاهیم و ارتباط بین آنها، از مفاهیم استخراج شده به عنوان یک کد در بخش طراحی الگو استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در فرایند تربیت، چنان‌که این روش بدون پشتوانه فکری، استدلالی و نا‌آگاهانه مورد استفاده قرار گیرد، آسیب‌زا خواهد بود و از سوی دیگر، چنان‌چه در استفاده از این روش استدلال‌ها و نکات جدید به‌صورت آگاهانه بیان شود، باورساز و مطلوب است. بدین ترتیب این روش می‌تواند از دو جنبه آسیب‌زا و مطلوب مورد توجه قرار گیرد و هر یک از این جنبه‌ها تأثیر ات تربیتی ویژه دارد که متناسب با شرایط و مراحل تربیت می‌توان برای نیل به اهداف غایی تربیت بهره جست.}, keywords_fa = {الگو,روش تربیتی,تلقین,داده‌بنیاد}, url = {http://journals.ueae.ir/article_100.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_100_b61c5ec50f5d6147ee2299b75e7dc9b2.pdf} } @article { author = {arabpour, mostafa and dolatkhah, mohamad and rafiihonar, Hamid}, title = {comparative study of the origin of clothing from the perspective of religion and psychology}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {53-71}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted with the aim of comparative study of the origin and origin (motivation) of clothing from the perspective of Islam and psychology. The method of this research was qualitative analytical-descriptive. By referring to the Latin writings of psychologists from the beginning of the nineteenth century, these factors were extracted and in the field of religion, by referring to verses and hadiths in the field of "covering" and thinking of religious and non-religious thinkers, its origin was examined from the perspective of Islam.The study and analysis of religious and psychological texts, resulting in determining the factor of "modesty" as the most basic source and motivation of cover from the perspective of religion, and the discovery of six factors of "modesty", "protection", "beauty", "symbolism", "self-expansion" And "environment - psychological characteristics" in this field from a psychological perspective. In the end, the concept of "modesty" in Islam was explained and the nature of this factor was cited - not acquired - and arguments to the contrary were answered.}, keywords = {Cover,modesty,origin of cover,cover psychology clothing}, title_fa = {بررسی تطبیقی خاستگاه پوشش از منظر دین و روان‌شناسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی خاستگاه و منشأ (انگیزه) لباس از منظر دین اسلام و روان‌شناسی انجام گرفت. روش این پژوهش، کیفی به شیوه تحلیلی-توصیفی بود. با مراجعه با مکتوبات لاتین روان‌شناسان از ابتدای قرن نوزدهم به استخراج این عوامل پرداخته شد و در حوزه دین نیز، با مراجعه به آیات و روایات در زمینه «پوشش» و تفکر اندیشمندان دینی و غیر‌دینی به بررسی خاستگاه آن از منظر دین اسلام پرداخته شد.بررسی و تحلیل متون دینی و روان‌شناسی، منتج به تعیین عامل «حیا» به‌عنوان اساسی‌ترین منشأ و انگیزه پوشش از منظر دین، و کشف شش عامل «حیا»، «محافظت»، «آراستگی»، « نمادگرایی»، «بسط خود» و « محیط– خصیصه‌های روانی» در این زمینه از منظر روان‌شناسی شد. در پایان به تبیین مفهوم «حیا» در دین اسلام پرداخته شد و به ذاتی –نه اکتسابی- بودن این عامل استناد و به استدلال‌های مخالف این موضوع پاسخ داده شد.}, keywords_fa = {پوشش,حیا,خاستگاه پوشش,روان‌شناسی پوشش,لباس}, url = {http://journals.ueae.ir/article_101.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_101_76b5d1bf2cdead340afc225d737871b9.pdf} } @article { author = {tajbakhsh, gholamreza and Ramazani, REZA and علیدادی, زهرا}, title = {Analysis of sociological factors affecting the formation of religious identity of female students}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {73-92}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {Religious identity means a sense of commitment to religion; Belonging to a religious community and belonging to a nation to which they adhere is defined and is considered as one of the most important factors in creating social consolidation and cohesion. Due to the importance of the issue of religious identity, on this basis, the present study was conducted with the aim of sociological study of the factors affecting the formation of religious identity of female high school students in Boroujerd. The statistical population is all female high school students in this city. To calculate the sample size, 383 people were selected through Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method was used. The research tool used was a researcher-made questionnaire. Data analysis was used at two levels of descriptive statistics and inferential statistics. There is a significant relationship between a high school girl in Boroujerd.}, keywords = {Sociological factors,Religious Identity,Students,Girl}, title_fa = {واکاوی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در شکل‌گیری هویت دینی دانش‌آموزان دختر}, abstract_fa = {هویت دینی به‌معنای احساس تعهد به دین؛ تعلق به جامعه دینی و تعلق به امتی که به آن دین پایبند هستند تعریف می‌شود و به‌عنوان یکی از  مهم‌ترین عوامل ایجاد تحکیم و انسجام اجتماعی به‌شمار می‌رود. با توجه به اهمیت موضوع هویت دینی، براین مبنا تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت دینی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بروجرد انجام گرفت. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه این شهر می‌باشد. برای محاسبه حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعداد 383 نفر انتخاب و از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شده است. ابزار تحقیق مورد استفاده، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین عوامل جامعه‌شناختی(فرهنگ دینی خانواده، محیط آموزشی، مذهبی بودن گروه  هم‌سالان، استفاده از اینترنت و استفاده از ماهواره) با شکل‌گیری هویت دینی مورد دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بروجرد رابطه معناداری وجود دارد .}, keywords_fa = {عوامل جامعه‌شناختی,هویت دینی,دانش‌آموزان,دختر}, url = {http://journals.ueae.ir/article_105.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_105_44d14be24fdc02dfd071e7a9f3d65a77.pdf} } @article { author = {Rahimi, Muhammad Hosein and Shojaei, Mohammad Sadegh and Abbasi, Mehdi}, title = {Explaining the psychological functions of sincerity based on Islamic sources}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {93-116}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The present study aims to explain the psychological functions of sincerity based on Islamic sources (Quran and Hadith). The method used in this study was a qualitative analysis of the content of religious texts. To achieve this goal, propositions related to sincerity were first extracted from Islamic sources and the family of texts was formed. Then the collected texts were analyzed and classified. After classifying the functional texts and extracting the main functions of sincerity, the content of each according to the functional aspects of sincerity was examined and finally, using religious and psychological texts, the psychological functions of sincerity were explained. The results of the analysis of the psychological functions of sincerity showed that intrinsic motivation, positive motivation, spiritual motivation, friendship, social popularity, psychological security, hope, self-esteem, hardiness, avoidance of procrastination, satisfaction, self-control, and certainty are the most important Psychological functions are sincerity. These functions were then classified into three areas: motivational, social and daily health. The final results of the research showed that by using Islamic sources, the psychological functions of sincerity can be identified and explained.}, keywords = {sincerity,psychological function,Islamic sources,GOD,faith}, title_fa = {کارکردهای روان‌شناختی اخلاص بر اساس منابع اسلامی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تبیین کارکردهای روان‌شناختی اخلاص بر اساس منابع اسلامی (قرآن و حدیث) صورت گرفته است. روش به‌کاررفته در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی متون دینی بود. ابتدا گزاره‌های مرتبط با اخلاص از منابع اسلامی استخراج و خانواده متون تشکیل گردید. سپس متون جمع‌آوری شده مورد تحلیل و طبقه‌بندی قرار گرفت. پس از طبقه‌بندی متون کارکردی و استخراج کارکردهای اصلی اخلاص، محتوای هر کدام با توجه به جنبه‌های کارکردی اخلاص مورد بررسی و در نهایت با استفاده از متون دینی و روان‌شناختی، کارکردهای روان‌شناختی اخلاص تبیین گردید. نتایج مربوط به تحلیل و بررسی کارکردهای روان‌شناختی اخلاص نشان داد که انگیزش درونی، انگیزش مثبت، انگیزش معنوی، دوستی، محبوبیت اجتماعی، امنیت روانی، امیدواری، حرمت خود، سخت‌رویی، دوری از اهمال‌کاری، رضامندی، خودمهارگری، و یقین‌زایی از  مهم‌ترین کارکردهای روان‌شناختی اخلاص هستند. سپس این کارکردها در سه حوزه انگیزشی، اجتماعی و بهداشت روانی طبقه‌بندی گردید. نتایج نهایی پژوهش، نشان داد که با استفاده از منابع اسلامی، می‌توان کارکردهای روان‌شناختی اخلاص را شناسایی و تبیین کرد.}, keywords_fa = {اخلاص,کارکرد روان‌شناختی,منابع اسلامی,‌ خدا,ایمان}, url = {http://journals.ueae.ir/article_103.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_103_e82fd4b79ea7d09a9d3ce68eea052bcf.pdf} } @article { author = {Jalilikia, َAli asghar and Sabete Imani, Mahboobeh}, title = {Investigating The Relationship Between Religiosity, belive's the Resurrection and Responsibility with high school student's mental health in Neyshaboor City.}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {7}, number = {16}, pages = {117-140}, year = {2022}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The purpose of the current study was checking the predictive role of Religiosity, belive's the Resurrection and Responsibility for high school student's mental health in Neyshaboor City. The design of current study was Correlation and The statistical population includes the kidney students of Neyshaboor's high school in the academic year 2017-2018., That Among them, 122 students were selected as a statistical sample by multi-stage cluster sampling method. We use Glock and Stark's Religiosity Questionnaire, Ebrahimi and Bahrami Ehsun's Resurrection's belive Questionnaire, Ne'mati`s youth Responsibility Questionnaire and General Health Questionnaire (GHQ) as a Measerement Tools in the current study. The result's of study Showed That There is a positive and significant relationship between predictor variables and mental health (p <0.01). The correlation coefficients between religiosity and mental health were 0.267, between belive's the Resurrection and mental health were 0.337 and between responsibility and mental health were 0.337. Also, among the predictor variables, the responsibility variable was able to play a significant predictive role for mental health (B = 0.349). In the discussion and conclusion of the present study, these relationships are explained.}, keywords = {religiosity,belive's the Resurrection,responsibility,mental health}, title_fa = {بررسی رابطه بین دین‌داری، آخرت‌نگری و مسئولیت‌پذیری با سلامت روان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم (شهر نیشابور)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش پیش‌بینی کنندگی دین‌داری، آخرت‌نگری و مسئولیت‌پذیری بر سلامت روان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر نیشابور می‌باشد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر نیشابور در سال تحصیلی 1397-1396 بود که از میان آنها 122 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه آماری به روش خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دین‌داری گلاک و استارک، مقیاس آخرت‌نگری، پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان و پرسشنامه سلامت عمومی می‌باشند. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای پیش‌بین با سلامت روان رابطه مثبت و معناداری (0۱/0 p <) وجود دارد که ضرایب همبستگی بین دین‌داری و سلامت روان 267/0، بین آخرت‌نگری و سلامت روان 337/0 و بین مسئولیت‌پذیری و سلامت روان 337/0 محاسبه شد. همچنین از بین متغیر‌های پیش‌بین، متغیر مسئولیت‌پذیری توانست به‌طور معناداری نقش پیش‌بینی کنندگی را برای سلامت روان ایفا کند (349/0 B =). در قسمت بحث و نتیجه‌گیری پژوهش حاضر، به تبیین این روابط پرداخته شده است.}, keywords_fa = {دین‌داری,آخرت‌نگری,مسئولیت‌پذیری,سلامت روان}, url = {http://journals.ueae.ir/article_108.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_108_6023cd5868e2bb07f324eb0cea509784.pdf} }