@article { author = {Zare’i Tubkhana, Muhammad and Cheraghiyan, Hadith and Muradiani, Sayyida Khadija and Zahiri Hashem Abadi, Ali}, title = {Investigating the Relationship between Personality with Life Satisfaction and Hope in Future}, journal = {Islam and Psychological Research}, volume = {3}, number = {7}, pages = {67-82}, year = {2017}, publisher = {The Academic Institute for Ethics and Education}, issn = {2981-149X}, eissn = {2980-7964}, doi = {}, abstract = {The present research aims at investigating the relationship between life satisfaction and hope for future among high school students. It is of descriptive and correlation type. The research sample was composed of 316 male and female high school students in Robat Karim, selected through cluster random sampling. The research tools consisted of Eysenck’s 90-question questionnaire on personality, a 5-question questionnaire on life satisfaction, and Snyder’s 12-question hope scale. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and Multivariate regression. The research findings showed that Psychoticism and Neuroticism are correlated with decrease in life satisfaction and Extraversion is correlated with increase in life satisfaction. Besides, Psychoticism and Neuroticism are correlated with decrease in hope for future and Extraversion is correlated with increase in hope for future. Another finding is that Psychoticism and Neuroticism and Extraversion can explain 18/5 percent of variance of life satisfaction and 17 percent of variance of hope for the future. So, nurturing efficient personality characteristics plays an important role in life satisfaction and hope for future among high school students.}, keywords = {personality,life satisfaction,hope for future}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین شخصیت با رضایت از زندگی و امید به آینده}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین شخصیت با رضایت از زندگی و امید به آینده در میان دانش‌آموزان دبیرستانی است. پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. حجم نمونه مورد پژوهش 316 نفر از دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه شهرستان رباط‌کریم است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسش‌نامه‌ 90 سؤالی شخصیتی آیسنک، پرسش‌نامه‌ 5 سؤالی رضایت از زندگی و پرسش‌نامه‌ 12 سؤالی امید اشنایدر است. داده‌ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره همزمان تحلیل شد. یافته‌ها حاکی از آن است که روان‌گسسته‎گرایی و روان‌رنجوری با کاهش رضایت از زندگی و برون‌گرایی با افزایش رضایت از زندگی همبستگی دارد. همچنین، روان‌گسسته‎گرایی و روان‌رنجوری با کاهش امید به آینده و برون‌گرایی با افزایش امید به آینده همبستگی دارد. یافته دیگر اینکه روان‌گسسته‌گرایی، برون‌گرایی و روان‌رنجوری می‌توانند حدود 5/18 درصد از واریانس رضایت از زندگی و 17 درصد از واریانس امید به آینده را تبیین نمایند. بنابراین، پرورش ویژگی‌های شخصیتی کارآمد، نقش مهمی در رضایت از زندگی و امید به آینده در میان دانش‌آ‌موزان دبیرستانی دارد.}, keywords_fa = {شخصیت,رضایت از زندگی,امید}, url = {http://journals.ueae.ir/article_52.html}, eprint = {http://journals.ueae.ir/article_52_d9011fc5111040b45cc60330d4862ef0.pdf} }