ORIGINAL_ARTICLE
ساخت پرسشنامه اولیه احسان در روابط میانفردی بر اساس منابع اسلامی
پژوهش حاضر با هدف ساخت پرسشنامه احسان در روابط میانفردی بر اساس منابع اسلامی انجام شده است. دادهها با استفاده از دو روش تحلیل محتوای متون دینی و پیمایشی از آیات و روایات گردآوری شدند. بر اساس نظر ده نفر از کارشناسان علوم دینی و روانشناسی، یافتههای پژوهش در بخش کیفی، برای احسان 41 نشانه را در 6 مؤلفه نظری تحت عنوان «سودمندی اجتماعی»، «روابط مثبت»، «مثبت اندیشی»، «نفوذ-مطلوبیت»، «خویشتنداری» و «تمامیت» به دست داد. بر این اساس گویههای اولیه طراحی شد و سپس بنا بر نظر ده نفر از کارشناسان مذکور، 130 گویه طراحی و در جامعه آماری اجرا گردید، پس از تجزیهوتحلیل آماری بر روی دادهها، پرسشنامه اولیه احسان با 121 گویه تهیه و تدوین گردید. با روش پیمایشی به منظور بررسی و ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس اولیه احسان در نمونه 85 نفری از جامعه آماری، ساکنین شهرک پردیسان قم (سال 95-96) مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی روایی محتوای نشانگان و گویهها، از نظرات ده نفر از کارشناسان خبره استفاده گردید. برای بهدست آوردن روایی سازه، همبستگی (پیرسون) هر گویه با نمره کل محاسبه گردید و نتایج حاکی از روایی مطلوب بود. در بررسی اعتبار مقیـاس نیز ضریب آلفای کرونباخ، 83/0 و ضریب دونیمه سازی گاتمن،90/0 و ضریب دونیمه سازی اسپیرمن- براون، 91/0 بهدستآمده است.
http://journals.ueae.ir/article_13_d186b130b5074b260860dc3e5e003f93.pdf
2020-02-20
7
26
احسان
منابع اسلامی
آزمون
روابط میانفردی
پرسشنامه احسان
محمد محسن
گلوردی یزدی
mohsengol900@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی مثبتگرا، موسسه اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدصادق
شجاعی
s_shojaei@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی، جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران
AUTHOR
مهدی
عباسی
ym.abbasi@gmail.com
3
عضو هیئتعلمی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی- گروه روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قران و حدیث، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی خانوادهدرمانی بر اساس منابع اسلامی
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مبانی خانوادهدرمانی اسلامی است. این تحقیق بنیادی نظری، با روش توصیفی - تحلیلی و روش استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین صورت گرفته است. نتایج تحقیق، نشان داد که یک نظریه خانوادهدرمانی اسلامی، بر اساس این مبانی است: 1. هستیشناختی: ربوبیت خداوند، وجود جهان پس از مرگ، خیر و زیبا بودن جهان، تدریجی بودن تغییرات. 2. انسانشناختی: معناگرایی، زیبادوستی، کرامت و ضعف و نقص انسان، وجود تفاوتهای جنسیتی، مکمّلیت، نیاز به انس و الفت، همراهی با رنج و سختی، نیازمندی به دیگران، سیستمی بودن خانواده. 3. ارزششناختی: ارزشمندی و تقدس ازدواج و خانواده، ارزشمندی فرزند و فرزندآوری، وظیفهمحوری و حقوقمداری، قیمومیت. 4.آسیبشناختی: آسیبهای مشترک زوجین و آسیب های مربوط به هریک از زوجین. 5. مبانی فقهی و اخلاقی مطلوبیت اصلاح ذات البین، وساطت در تشکیل خانواده و اصلاح روابط خانوادگی است. این مبانی در اهداف و تکنیکهای خانواده درمانی مؤثر است، بنابراین بایستی نظریه پردازان خانواده درمانی با رویکرد اسلامی، در تدوین پروتکلها، بایستی بر اساس این مبانی، اهداف و تکنیکهای خانواده درمانی را تدوین کنند.
http://journals.ueae.ir/article_14_07a29418708f5b2996e45b8140b4b2be.pdf
2020-02-20
27
42
خانواده درمانی
اسلام
مبانی
هستی شناختی
انسانشناختی
مرتضی
عزیزی
azizimorteza28@yahoo.com
1
طلبه سطح 4 مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابی طالب(ع)، قم، ایران،
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
احمدی
m.r.ahmadi313@gmail.com
2
استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
سالاریفر
msalarifar@rihu.ac.ir
3
دکتری روانشناسی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای سلامت روان در مشاوره فطرتمحور با رویکرد اسلامی
مجادله فطرینگری-تجربینگری، همواره یکی از مباحثات تاریخی و پردامنه در خصوص ماهیت انسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای سلامت روان در مشاوره فطرتمحور با رویکرد اسلامی و مقایسه آن با سه مکتب روانتحلیلگری، رفتاردرمانی و درمانفردمدار، ارائه شده است. این پژوهش، بنیادی بوده و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که سلامت روان بر مبنای رویکرد فطرتمحور، مفهومی فرازمانی، فرامکانی، فرافرهنگی و فراموقعیتی است. ارتباط چهارگانه انسان با خود، خدا، خلق و خلقت، پیشنیازهای اساسی است که متضمن وصول فرد به این مفهوم است. بر این اساس، انسان سالم کسی است که با چهار عامل اساسی مذکور، ارتباطی «پویا» و «تکاملبخش» داشته و آن را تجربه نماید. همچنین این پژوهش نشان داد، در رویکرد فطرتمحور، تمامی روشها و مدلهای درمانی در وصول به سلامت شخصیت مراجع، بر اساس «کمالطلبیِ» فطریِ مراجع طراحی میشود و باقی فطریات و تمایلات غریزی، تابع این گرایش خواهند بود.
http://journals.ueae.ir/article_15_783584800062e97b9e8ee185323da247.pdf
2020-02-20
43
64
فطرت
مشاوره
اسلامی
خودشکوفایی
سلامتروان
علیرضا
اسدنژاد
shahidalipour110110@gmail.com
1
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانش آموخته موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
بنیانی
bonyani.1386@yahoo.com
2
دکتری روانشناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
جهانگیرزاده قمی
jahangirzademr@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای غیرکلامی در تأمین نیازهای عاطفی همسران با توجه به منابع اسلامی
روابط غیرکلامی یکی از راهکارهایی ارتباطی است که اثر بسزایی در تقویت روابط زوجین دارد. در آموزههای اسلامی به روابط غیرکلامی همسران توجه شده است. هدف این پژوهش تدوین روابط موثر غیرکلامی همسران بر اساس منابع اسلامی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است. یافتهها نشان میدهد که چهره بشاش، تبسم، همنشینی و صمیمیت بدنی و بصری، هدیه دادن، استقبال از همسر، تفریح و مسافرت، کمک در کارهای خانه، گوش دادن فعال، آراستگی، کنترل خشم و بایستههای غیرکلامی در رابطه جنسی همسران، از جمله راهکارهای مؤثر غیرکلامی در تأمین نیازهای عاطفی همسران از منظر منابع اسلامی است.
http://journals.ueae.ir/article_16_5bb7fc73dac589a25a61fe7acefc12b2.pdf
2020-02-20
65
81
ارتباط غیرکلامی
ارتباط عاطفی
همسران
محبت
منابع اسلامی
محمد حسین
مولوی
mhmolavi5167@gmail.com
1
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
سالاریفر
msalarifar@rihu.ac.ir
2
دکتری روانشناسی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
AUTHOR
محمد
فرهوش
farhoush.mohammad@gmail.com
3
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان، مهدیشهر سمنان، ایران
AUTHOR
مریم
رحمانی
4
سطح سه علوم تربیتی، جامعه الزهرا، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مفهومشناسی مسئولیتپذیری و مؤلفههای آن براساس منابع اسلامی
این پژوهش در راستای شناسایی مفهوم مسئولیتپذیری و استخراج مؤلفههای آن از منابع اسلامی از جمله آیات، روایات و نظرات اندیشمندان اسلامی انجام گرفت. روش این تحقیق، تحلیل محتوای کیفی متون دینی با رویکرد تفسیری است که در آن ابتدا به جستوجوی واژه مدنظر و مترادفهای آن در فرهنگهای لغت پرداخته شد. در مرحله بعد لغات یافته شده را در منابع اسلامی یافته و پس از جمعبندی یافتهها، از برآیند آیات و روایات، مؤلفهها برداشت شد. سپس با ارائه مؤلفههای به دست آمده به کارشناسان متخصص در روانشناسی و علوم دینی، میزان ارتباط و ضرورت مؤلفهها برای مستندات و همچنین صحت استنباط مؤلفهها از مستندات -توسط پژوهشگر- ارزیابی شد. براساس نظر کارشناسان، مؤلفههای تأیید شده مسئولیتپذیری عبارتند از: مؤلفههای شناختی (هشیاری نسبت به مسئولیت)، عاطفی (پایداری در مسئولیت و دغدغهمندی) و رفتاری (مراقبت، پاسخگو بودن، وفای به مسئولیت، اتقان در عمل، مجاهدت و عدم سستی، تکلیفمحور بودن و عذر نیاوردن).
http://journals.ueae.ir/article_17_34c9dce611247dd32f2e55afa49c8cec.pdf
2020-02-20
83
110
مسئولیتپذیری
مؤلفههای مسئولیتپذیری
مفهوم مسئولیتپذیری
تعهد
وظیفه
تکلیف
محمد
حاجیزاده
hajizadehbushehri@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه اخلاق و تربیت قم، ایران
LEAD_AUTHOR
نجیبالله
نوری
noori1351@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران
AUTHOR
مهدی
عباسی
ym.abbasi@gmail.com
3
استادیار روانشناسی دانشگاه قرآن و حدیث، قم ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روانشناختی «مترفین» و «عالمان فاسد» به عنوان دو گروه مرجع در قرآن کریم
هدف پژوهش حاضر تحلیل روانشناختی ثروتمندان متمول «مترفین» و عالمان فاسد از منظر قرآن کریم به عنوان دو گروه مرجع است. برای رسیدن به این هدف ابتدا ملاک و معیارهای گروه و گروه مرجع از نگاه علم معاصر تبیین گردید و سپس با روش تحلیل محتوای کیفی، آیات مرتبط با بحث مورد بررسی قرار گرفت، برای این مهم از واژگان مرتبط «تبع»، «اسوه» و «اقتداء» استفاده شد. با توجه به اهمیت دو گروه ثروتمندان و عالمان فاسد و تأثیر بهسزای آنها در جامعه، این دو گروه به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند؛ در ادامه با استفاده از روش تفسیر موضوعی، آیات مرتبط با این دو گروه تحلیل و ویژگی های آنها از قرآن کریم استخراج شد. یافتهها نشان داد ویژگیهای مترفین شامل تکرار و اصرار بر راه اشتباه، مقدم دانستن منافع خود بر حق و حقیقت، ارائه منطقی نادرست و لجاجت در مسیر انحراف و ویژگیهای عالمان فاسد شامل استفاده از اموال ناحق و نامشروع، جمع آوری ثروت و عدم پرداخت وجوهات شرعی، مسدود کردن راه خدا، تحریف احکام الهی و کتمان حق، به دست آمد.
http://journals.ueae.ir/article_18_deb31a8351c3057327f3d3567afc7160.pdf
2020-02-20
111
130
گروه مرجع
مترفین
عالمان فاسد
قرآن
علی
مخدومی
1
کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
AUTHOR
محمد
کاویانی
m_kavyani@rihu.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR