ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان مدارس متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 96-1395
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان مدارس متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 96-1395 به اجرا درآمد. پژوهش به روش شبهآزمایشی و اجرای طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش و با آرایش تصادفی در مورد آزمودنیهای همتا انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر، 7791 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهرستان قم بودند که تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته نگرشسنج خشونت و اعتیاد به سیگار و سنجش استرس و هیجان بوده که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 0.78 تعیین گردید و به صورت پیشآزمون و پسآزمون در بین گروههای آزمایش و کنترل اجرا گردید. دادههای گردآوریشده از طریق آزمونهای کوواریانس و تی مستقل تحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد که آموزش مهارتهای زندگی با اطمینان 99% بر میزان خشونت، اعتیاد به سیگار، استرس و هیجان دانشآموزان متوسطه اول مؤثر بوده و سبب کاهش میزان هریک از مؤلفههای فوق در گروه آزمایش گردیده است. آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان مؤثر میباشد و برگزاری آموزش مهارتهای زندگی توسط مشاوره مدرسه امری الزامی میباشد. بنابراین نتایج حاکی از تأثیر مثبت آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی در دانشآموزان مدارس متوسطه قم بوده است.
http://journals.ueae.ir/article_19_1de0be7cce306ee4f6380c5578ca65db.pdf
2020-08-22
7
23
مهارتهای زندگی
آسیبهای اجتماعی
خشونت
اعتیاد به سیگار
آسیبهای روانی
استرس
هیجان
محمدهادی
صالحی بهابادی
nasirana26@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، ایران
LEAD_AUTHOR
امین
رحمتی
2
دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
مجتبی
فرهوش
mojtaba.farhoush@gmail.com
3
دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه عملکرد خانواده و خودپنداره کودکان با توجه به نگرش مذهبی والدین
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه عملکرد خانواده و خودپنداره کودکان با توجه به نگرش مذهبی والدین صورت گرفته است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده که برای بررسی مدل تعدیلی از معادلات رگرسیونی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهر یزد و والدین آنها میباشند که در مدارس دولتی و غیر دولتی مشغول به تحصیل بودند. 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. به منظور سنجش متغیرها از مقیاس سنجش عملکرد خانواده (FAD)، مقیاس خودپنداره کودکان پیرز و هریس (CSCS) و پرسشنامه نگرش مذهبی (RS) برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. تحلیل همبستگی و رگرسیون برای تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سه متغیر خودپنداره کودکان، نگرش مذهبی والدین و عملکرد خانواده همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مجموع متغیرهای عملکرد خانواده، نگرش مذهبی والدین و اثر تعاملی آنها 30 درصد تغییرات خودپنداره کودکان را پیشبینی میکنند. نگرش مذهبی والدین در رابطه بین عملکرد خانواده و خودپنداره کودکان نقش تعدیلکنندگی دارد و اثر تعاملی عملکرد خانواده با نگرش مذهبی والدین در خودپنداره کودکان معنادار میباشد. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر دلالت بر نقش عملکرد خانواده و نگرش مذهبی والدین در کیفیت خودپنداره کودکان داشته و نگرش مذهبی، عملکرد خانواده را در جهت افزایش خودپنداره کودکان تقویت (تعدیل مثبت) میکند.
http://journals.ueae.ir/article_20_c0d2787367a5fcb43042e33a68bc732a.pdf
2020-08-22
25
40
عملکرد خانواده
نگرش مذهبی
خودپنداره
نقش تعدیل کننده
سعید
زارع بنادکوکی
zare.negah@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مؤسسه اخلاق تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
جهانگیرزاده قمی
jahangirzademr@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، قم، ایران
AUTHOR
مسعود
نورعلیزاده میانجی
mnoor57@gmail.com
3
استادیار روان شناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طلاق عاطفی: نقش ویژگیهای شخصیتی و دلبستگی به خدا
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان پیشبین کنندگی ویژگیهای شخصیتی و دلبستگی به خدا برای طلاق عاطفی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 238 نفر از جامعه طلاب و دانشجویان مرد و زن متأهل شهر قم در سال تحصیلی 1399-1398 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای طلاق عاطفی، دلبستگی به خدا و ویژگیهای شخصیتی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و موافق بودن، روانآزردگی و گشودگی با طلاق عاطفی ارتباط وجود دارد. همچنین رابطه بین همه مؤلفههای سبک دلبستگی به خدا با طلاق عاطفی منفی و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و موافق بودن به صورت منفی و ویژگیهای شخصیتی باوجدان بودن و روانآزردگی به صورت مثبت در مجموع 12 درصد از واریانس طلاق عاطفی را پیشبینی میکنند. همچنین مؤلفه دید مثبت از خدا و جوارجویی از مؤلفههای دلبستگی به خدا نیز در مجموع 15 درصد از واریانس طلاق عاطفی را تبیین میکنند. این یافتهها نقش مهم ویژگیهای شخصیتی و دلبستگی به خدا در پیشبینی طلاق عاطفی بین زوجین را نشان میدهد.
http://journals.ueae.ir/article_21_7b398b9ce86b28dbc4f5288fc05d9d9e.pdf
2020-08-22
41
61
ویژگیهای شخصیتی
طلاق عاطفی
دلبستگی به خدا
عباس
خلیلی
akhafra933@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی با رویکرد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
مهکام
reza.mahkam@gmail.com
2
دکتری روانشناسی، هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
حسین
رضائیان بیلُندی
h.rezaeiyan60@gmail.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه خوشبینی اسلامی و آخرتنگری با رضایت زناشویی اسلامی
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه خوشبینی اسلامی و آخرتنگری با رضایت زناشویی اسلامی و پیشبینی آن انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه طلاب متأهل سطوح عالی شهرک مهدیه قم بودند که از بین ایشان، 184 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان حجم نمونه، انتخاب شدند و شرکت کنندگان به سه پرسشنامه خوشبینی اسلامی (نوری، 1388) و آخرتنگری (ابراهیمی، 1390) و رضامندی زناشویی اسلامی (جدیری، 1395) پاسخ دادند. دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که متغیر رضایت زناشویی با متغیرهای آخرتنگری و خوشبینی همبستگی معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای آخرتنگری و خوشبینی میتوانند رضایت زناشویی را در نمونه مورد بررسی پیشبینی کنند. البته میزان پیشبینیکنندگی آخرتنگری نسبت به خوشبینی بیشتر میباشد، که نشان میدهد آخرتنگری به طور معناداری میتواند رضایت زناشویی را در نمونه مورد بررسی پیشبینی کند؛ اما خوشبینی به طور معناداری نمیتواند رضایت زناشویی را پیشبینی کند.
http://journals.ueae.ir/article_22_a792f7808eee0a7be704ff811d18ea6c.pdf
2020-08-22
63
84
خوشبینی اسلامی
آخرتنگری
رضایت زناشویی اسلامی
مهدی
نورپناه
m.noorpanah63@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی مثبت گرا مؤسسه اخلاق تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
جعفر
جدیری
jjafar138@gmail.com
2
استادیار گروه مشاوره دانشگاه معارف، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
بنیانی
bonyani.1386@yahoo.com
3
دکتری روانشناسی، مؤسسه امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی با مکانیسمهای دفاعی
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی با مکانیسمهای دفاعی در بین طلاب سطح دو حوزه علمیه قم انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. تعداد 174 نفر از آنها به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از سه پرسشنامه «جهتگیری مذهبی آلپورت و راس»، «سبکهای دلبستگی هازان و شیور» و «مکانیسمهای دفاعی اندروز و همکاران» استفاده شد. دادهها توسط میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دستآمده از پژوهش نشان داد بین جهتگیری مذهبی و مکانیسمهای دفاعی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین بین سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی نیز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بررسی متغیرهای مستقل پژوهش با یکدیگر (یعنی جهتگیری مذهبی و سبکهای دلبستگی) نیز بیانگر رابطه مثبت معنیدار بین آن دو بود. در تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد بین جهتگیری مذهبی بیرونی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین سبک دلبستگی اجتنابی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بین سبک دلبستگی دوسوگرا هم با مکانیسمهای رشدنایافته و هم با مکانیسمهای دفاعی روانآزرده رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین بین سبک دلبستگی ایمن با جهتگیری مذهبی بیرونی و نیز بین سبک دلبستگی دوسوگرا با جهتگیری مذهبی بیرونی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
http://journals.ueae.ir/article_23_6f690d28950b9adccf854dc993e3ea2a.pdf
2020-08-22
85
106
جهتگیری مذهبی
سبکهای دلبستگی
مکانیسمهای دفاعی
طلاب
حوزه علمیه قم
محمد حسین
کفیل
hosseinkafil@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، مؤسسه اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
حسن
تقیان
taghian@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
محمدمهدی
صفورایی
aaa@aaa.aaa
3
دانشیار روانشناسی تربیتی، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه دینداری، نگرش و جهتگیری مذهبی با شادکامی در جامعه ایران (مطالعه مروری)
در عصر حاضر با افزایش جنبشهای روانشناسی مثبت تلاشهای فراوانی جهت شناسایی عوامل و راهکارهای افزایش شادکامی و سلامت روان صورت پذیرفته است. یکی از این موارد بررسی تأثیر دین و مذهب بر شادکامی است. پژوهشها در این حوزه از روشها و حتی نتایج متفاوتی برخوردار بودهاند. پژوهش حاضر در صدد بیان نتایج و جمعبندی دستهای از پژوهشهای صورت گرفته در ایران پیرامون تأثیر دینداری و جهتگیری مذهبی بر شادکامی است. در این مقاله ابتدا با استفاده از کلید واژههای مناسب و جستجو در مرورگر گوگل و سایتهای magiran و iranmedexتعداد قابل توجهی پژوهش یافت شد که با مطالعه حدود 20 مورد از آنها، نهایتاً 10 مقاله که در آنها از پرسشنامهها و روشهای آماری مشابه استفاده شده بود، انتخاب شده و دادههای آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و رابطه معناداری بین دینداری، نگرش و جهتگیری مذهبی و شادکامی وجود دارد و با افزایش سطح دینداری، نگرش مذهبی و جهتگیری مذهبی درونی، شادکامی فرد افزایش مییابد. در نتیجه یکی از راه حلها جهت افزایش شادکامی برنامهریزی و تدوین بستههای آموزشی و فرهنگی جهت تقویت دینداری، نگرش مذهبی و جهتگیری مذهبی درونی است.
http://journals.ueae.ir/article_24_184fda4db81391149f7a5e5213e260bf.pdf
2020-08-22
107
119
نگرش مذهبی
شادکامی
دینداری
جهتگیری مذهبی
احمد
فرشادفر
a.farshadfar@chmail.ir
1
دانشجوی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش مثبتگرا دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
LEAD_AUTHOR