ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای تقویت خودمهارگری در کودکان بر اساس منابع اسلامی
هدف این پژوهش، شناسایی راهکارهای تقویت خودمهارگری در کودکان بر اساس منابع اسلامی است. بدینمنظور به روش توصیفی _ تحلیلی مفاهیم نزدیک به خودمهارگری بررسی شد. در بررسی اولیه بهدست آمد که مفاهیم تقوا، ورع، صبر، حلم، عقل و عصمت به مفهوم خودمهارگری به میزان زیادی نزدیک هستند. جهت بررسی تطابق مفهومی، این مفاهیم در ضمن پرسشنامهای محققساخته در اختیار پانزده نفر کارشناس بهعنوان خبرگان روانشناس و آگاه نسبت به مفاهیم اسلامی، قرار گرفت. هر شش مفهوم نمرۀ لازم برای اعتبار مفهومی را کسب کردند. شاخصهای این مفاهیم در ارتباط با نحوۀ تقویت خودمهارگری در کودکان جستوجو و جمعآوری شد. در نتیجه بهدست آمد: دین اسلام قبل از تولد بر انتخاب همسر عاقل و با اخلاق، اجتناب از غذای حرام، رعایت آداب زناشویی و تناول خرما توسط مادر در دوران حاملگی قبل از تولد و توجه به تغذیه مادر و بازی با کودک از تولد تا ششسالگی و الگودهی مناسب، افزایش شناخت و معرفت کودکان، آموزش نماز و روزه به کودکان، آموزش مهارتهای خاص، مراقبتهای جنسی و تکریم کودکان بهعنوان راهکارهای تقویت خودمهارگری تأکید میکند.
http://journals.ueae.ir/article_25_25e430a75ab673de7a7c04ab46efc16e.pdf
2018-08-23
7
27
خودمهارگری
راهکار تقویت
روانشناسی
منابع اسلامی
محسن
سرمدینیا
m.sarmasty@chmail.ir
1
کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی، مؤسسۀ اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رحیم
نارویی نصرتی
rnarooei@yahoo.com
2
دانشیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
حمید
رفیعیهنر
hamidrafii2@gmail.com
3
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
موانع خردورزی در قرآن کریم با نگاه روانشناختی
یکی از تمایزهای ویژه انسان با سایر مخلوقات تعقل است. خردورزی در اسلام و روانشناسی دارای جایگاه ویژهای میباشد که عدم شکوفایی و بهرمندی از آن پیامدهای زیانباری درپی خواهد داشت و شناخت موانع خردورزی یکی از گامهای اساسی بهرهمندی انسان از این نیروی تمایزبخش بهحساب میآید. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع خردورزی در قرآن به روش کیفی تحلیل محتوی انجام شد. برای دسترسی به هدف پژوهش، آیات قرآن مرتبط با خردورزی در تفاسیر المیزان، نمونه، نور و مانند آن بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان داد: الف. موانع خردورزی از منظر قرآن در سه دسته قرار میگیرد: موانع شناختی، عاطفی و رفتاری؛ ب. موانع شناختی خردورزی از منظر قرآن کریم عبارتاند از: عدم توجه به ندای فطرت، خودفراموشی و باورهای خرافی؛ ج. دوستی و صمیمیت با دشمنان خدا، تعصب و لجاجت برخی از موانع عاطفی خردورزی است؛ د. گناه، عدم پایبندی به حریم و مرزها، انتخاب غلط، دنیاگرایی، توجه نکردن به نشانههای قدرت الهی، بیتوجهی به مراحل خلقت و مرگ، نفاق و کتمان حقیقت، تقلید کورکورانه و بیتوجهی به سرگذشت پیشینیان از موانع رفتاری خردورزی بهشمار میروند.
http://journals.ueae.ir/article_26_9fc55c40b47d1a757b1495fb353ffc84.pdf
2018-08-23
29
44
خردورزی
تعقل
قرآن
روانشناسی
فطرت
صدیقه
اجتهادی
ejtehadi1357@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشکدۀ هدی قم، قم، ایران
AUTHOR
جعفر
هوشیاری
j.houshyari@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی، استاد همکار مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
علیاکبر
شورورزی
ashn644@chmail.ir
3
کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی مرکز تخصصی امام خمینی قم، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنخشناسی زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی و سلیگمن
این پژوهش، با هدف بررسی سنخهای زندگی از دیدگاه سلیگمن و شناسایی سنخهای زندگی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و مقایسه این دو با یکدیگر انجام شده است. بدینمنظور به روش توصیفی _ تحلیلی به منابع دست اول دیدگاههای سلیگمن و آثار علامه طباطبایی مراجعه و با همدیگر مقایسه گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سلیگمن با انتخاب مدل ارسطوییِ رشد از ساده به پیچیده، چهار سنخ زندگی لذتبخش، متعهدانه، بامعنا و کامل ترسیم میکند. بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی با توجه به دو ملاک حقیقی و غیرحقیقی بودن حیات و حیات خصوصی و زندگی عمومی، سه نوع زندگی «ذلتمحور»، «لذتمحور» و«سعادتمحور» استخراج گردید. مفاهیم عاجله، حیات دنیا و متاع غرور بیانگر زندگی لذتمحور میباشد که حیات عمومی است. مفهوم معیشت ضنک حیاتی غیرحقیقی است که به زندگی ذلتمحور اشاره دارد. افرادی که در این دو سنخ زندگی هستند، از رسیدن به بالاترین درجات کمال باز میمانند. حیات حقیقی منحصر در زندگی آخرت و حیات طیبه است که همان زندگی سعادتمحور میباشد. روحانی بودن منشأ سنخهای زندگی، هدفمندی سنخهای زندگی جهت دستیابی به سعادت جاودانه فرامادی، نقش انگیزه الهی در رسیدن به هدف زندگی، فراشمولی قلمروی ارزشی سنخهای زندگی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی از جمله تفاوتهای شاخص با دیدگاه سلیگمن میباشد.
http://journals.ueae.ir/article_27_f235583d6d3ea623531d1f717b6eb19e.pdf
2018-08-23
45
73
زندگی
سنخهای زندگی
سلیگمن
علامه طباطبایی
اندیشه اسلامی و روانشناسی مثبتنگر
سیدهادی
سرکشیک
sarkeshik90@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رحیم
نارویی نصرتی
rnarooei@yahoo.com
2
دانشیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
حمید
رفیعیهنر
hamidrafii2@gmail.com
3
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای مدیریت خشم از منظر آموزههای اسلام، اندیشمندان اخلاق اسلامی و روانشناسی نوین
هدف این پژوهش تبیین راهکارهای مدیریت خشم از منظر آموزههای اسلام (آیات و روایات)، اندیشمندان اخلاق اسلامی و روانشناسی نوین بود. بدینمنظور آیات و روایات مربوط به کنترل خشم بررسی شد، و با جمعبندی بین آنها مدیریت خشم از منظر اسلام تبیین شد، سپس متون مرتبط با خشم در آثار اندیشمندان اخلاق اسلامی و روانشناسی نوین، جمعآوری و تحلیل شد و راهکارهای مدیریت خشم از منظر هر یک ارائه شد. یافتهها نشان داد قرآن و روایات هدف و مبانی و اصول مدیریت خشم را تبیین کردهاند و در مقام بیان تمامی جزئیات و روشها نبودند. اگرچه در قرآن و روایات راهکارهایی برای مدیریت خشم ارائه شده است، اما کنترل خشم منحصر به این روشها نیست و میتوان راهکارهایی از روانشناسی نوین را بهکار برد، همانگونه که علمای اخلاق در آثارشان علاوه بر روشهای تبیین شده در آیات و روایات، با روش عقلی، دروننگری و مشاهدههای شخصی، راهکارهایی را جهت مدیریت مطلوب خشم ارائه کردهاند. در مقایسه یافتههای این پژوه با پژوهشهای قبلی مشاهده میشود پژوهشگران در بررسی تطبیقی راهکارهای مدیریت خشم در اسلام و روانشناسی، اسلام را شامل آموزههای قرآن و روایات و علمای اخلاق دانستند، درحالیکه بایستی آموزههای اسلام و راهکارهای علمای اخلاق از یکدیگر تفکیک شوند و سپس با روانشناسی مقایسه شوند.
http://journals.ueae.ir/article_28_045b1414bf0ebf964b98352b85e9741a.pdf
2018-08-23
75
95
خشم
مدیریت خشم
غضب
اسلام
علمای اخلاق
روانشناسی
راهکارهای معنوی
مجتبی
فرهوش
mojtaba.farhoush@gmail.com
1
دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کاشانینژاد ابیانه
kashani.362@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی مثبتگرا، مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
AUTHOR
سیدمحمدحسن
میرمحمدیان
mirmohamadian1358@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش اخلاق دانشگاه معارف ، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی سازۀ امید در روانشناسی اسلامی و روانشناسی کلاسیک
سازۀ امید در پژوهشهای روانشناسی جایگاه خاصی دارد. امید، یکی از مؤلفههای اصلی روانشناسی مثبتگرا است و نقش مهمی در بسیاری از پروتکلهای درمانی ایفا میکند. تقویت امید در تقویت شادکامی و بهزیستی روانی بیماران مزمن مؤثر است. با وجود جایگاه ویژه امید در منابع روانشناسی، برخی از مؤلفههای سازۀ امید وابسته به فرهنگ غرب میباشد که با فرهنگ ایران اسلامی سازگار نمیباشد. پژوهشها نشان داده است که آمیخته کردن سازههای مثبت روانی با آموزههای معنوی اسلامی، اثربخشی آن سازهها را افزایش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی سازۀ امید در منابع اسلامی و مقایسه آن با مفهوم امید در روانشناسی کلاسیک است. بدینمنظور با روش تحلیل محتوا، متون اسلامی مرتبط با امید و همچنین پژوهشهای تطبیقی امید در اسلام و روانشناسی جمعآوری و تحلیل شد، و مؤلفههای امید اسلامی تبیین شد که عبارتاند از: امید به امر مطلوب، اعتدال، تلاش، توکل، خودباوری و امید متعالی.
http://journals.ueae.ir/article_29_a138e26bb7f85266398024f9313f53c8.pdf
2018-08-23
97
115
امید
اسلام
مؤلفههای امید
بررسی تطبیقی
توکل
محمد
فرهوش
farhoush.mohammad@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
جمشیدی
2
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه عدالت، تهران، ایران
AUTHOR
مجتبی
حافظی
3
دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
محمدحسین
امینی
4
کارشناسی ارشد روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی «اطمینان و سکینه» در قرآن با «آرامش روانی و بهزیستی» در روانشناسی
آرامش روانی و بهزیستی، گمشدههای بشر و از مهمترین زمینههای کمال فرد، خانواده و جامعه میباشد که راه دستیابی به آن برگشت به دین و پایبندی به آموزههای وحیانی اسلام است. اولین گام در این مسیر، شناخت معادل قرآنی آرامش روانی و بهزیستی میباشد. این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی است و بهمنظور دستیابی به هدف مذکور سامان گرفت. بدینمنظور واژههای اطمینان و سکینه در فرهنگهای لغت بررسی و آیات مشتمل بر این دو واژه در تفاسیر معتبر قرآن کریم از علمای شیعه و اهل سنت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد: الف. واژۀ سکینه بهترین معادل برای آرامش روانی و اطمینان گویاترین معادل بهزیستی روانی تشخیص داده شد؛ ب. همچنانکه در روانشناسی، بهزیستی روانی نتیجۀ آرامش روانی و لازمۀ شکوفایی کامل انسان است. در فرهنگ قرآن نیز ذکر و یاد خدا مقدمۀ اطمینان است و اطمینان فراتر از سکینه و زمینۀ تکامل و بروز تمام استعدادهای الهی است؛ ج. اطمینان در فرهنگ قرآن اگرچه واژهای عام و متعالی است، اما نزدیکترین واژۀ قرآنی به اصطلاح روانشناختی بهزیستی روانی میباشد.
http://journals.ueae.ir/article_30_645dd66edd5f34be2edcb6a3c3801e45.pdf
2018-08-23
117
138
اطمینان
سکینه
آرامش روانی
بهزیستی روانی
قرآن
روانشناسی
جعفر
هوشیاری
j.houshyari@yahoo.com
1
استادیار روانشناسی، استاد همکار مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سیدمحمود
طیبحسینی
tayyebhoseini@rihu.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس جهتگیری مذهبی و کمالگرایی
یکی از مهمترین مؤلفههای بهداشت روانی، رضایت از زندگی است. رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در افزایش بهزیستی روانی و پیشگیری از آسیبهای روانی دارد. لذا پژوهشگران زیادی با هدف یافتن راههای افزایش رضایت از زندگی به بررسی متغیرهای همبسته با رضایت از زندگی پرداختهاند. هدف این پژوهش، پیشبینی رضایت از زندگی بر اساس دو متغیر جهتگیری مذهبی و کمالگرایی میباشد. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی میباشد. نمونه مورد مطالعه 292 نفر از دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در دانشگاه دولتی و آزادشهر شهرضا است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامههای جهتگیری مذهبی آلپورت، رضایت از زندگی دینر و کمالگرایی تری شورت را تکمیل نمودند. در بررسی رابطۀ بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. کلیه تحلیلها با استفاده از نرمافزار Spss24 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که جهتگیری مذهبی درونی با رضایت از زندگی رابطۀ مثبت و معنادار دارد. همچنین کمالگرایی مثبت با جهتگیری مذهبی درونی رابطۀ مثبت و معنادار و با جهتگیری مذهبی بیرونی رابطۀ منفی و معناداری دارد. در مجموع میتوان گفت: رضایت از زندگی میتواند توسط متغیرهای جهتگیری مذهبی درونی و کمالگرایی مثبت پیشبینی شود.
http://journals.ueae.ir/article_31_65ee1320b5d4da579bf738cdf73dac28.pdf
2018-08-23
139
158
جهتگیری مذهبی بیرونی
جهتگیری مذهبی درونی
رضایت از زندگی
کمالگرایی مثبت
کمالگرایی منفی
محمدهادی
باقی
hbaghi65@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
جعفر
جدیری
jjafar138@gmail.com
2
استادیار گروه مشاوره دانشگاه معارف، قم، ایران
AUTHOR
حسن
تقیان
taghian@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ ابعاد دینداری و جهتگیری دینی با رضایت زناشویی
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد دینداری و جهتگیری دینی با رضایت زناشویی است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری 6996 نفر از معلمان متأهل شهر قم بودند. نمونۀ آماری 377 نفر از اعضای جامعه آماری بودند که به شیوۀ تصادفی طبقهای _ نسبی انتخاب و به پرسشنامههای استاندارد رضایت زناشویی انریچ، ابعاد دینداری گلاک و استارک و جهتگیری دینی آلپورت پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان در قالب نرمافزار Spss-V22 نشان داد: ابعاد دینداری و جهتگیری دینی، میتوانند رضایت زناشویی را پیشبینی کنند. بین نمرۀ کل ابعاد دینداری، ابعاد عاطفی و مناسکی با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد. بین جهتگیری دینی درونی با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد. بین نمرۀ کل ابعاد دینداری و تمام ابعاد آن با جهتگیری دینی درونی همبستگی مثبت وجود دارد. تفاوت معناداری بین گروه زنان و مردان یافت نشد.
http://journals.ueae.ir/article_32_e63017979269618964982faa424389c0.pdf
2018-08-23
159
182
رضایت زناشویی
ابعاد دینداری
جهتگیری دینی
رگرسیون چندگانه
همبستگی
حسن
یعقوبی سربالا
h.yaqubi1990@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سیفاله
فضلالهی
fazlollahigh@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
جهانگیرزاده قمی
jahangirzademr@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ هدفمندی بر اساس منابع اسلامی و ویژگیهای شخصیت با رضایت از زندگی در دو گروه طلاب و دانشجویان
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ هدفمندی بر اساس منابع اسلامی و ویژگیهای شخصیت با رضایت از زندگی در دو گروه طلاب و دانشجویان بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و به صورت نمونهگیری در دسترس از بین جامعۀ 2520 نفری انتخاب گردیدند. یافتهها نشان دادند در هر دو گروه دانشجویان و طلاب بُعد شخصیتی روانرنجورخویی رابطۀ منفی و معناداری با رضایت از زندگی دارد و ابعاد شخصیتی برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی رابطۀ مثبت و معناداری با رضایت از زندگی در هر دو گروه دارد. در هر دو گروه، بین دو متغیر رضایت از زندگی و بُعد گشودگی، رابطۀ معناداری وجود ندارد. یافته دیگر نشان داد در هر دو گروه، متغیر رضایت از زندگی، با متغیر هدفمندی بر اساس منابع اسلامی، همبستگی مثبت و معناداری دارد. همچنین نمرۀ کل هدف با روانرنجورخویی در هر دو گروه رابطۀ منفی و معناداری دارد. در جامعۀ دانشجویان، متغیر هدف با سایر ابعاد شخصیت به جز گشودگی، رابطۀ مثبت و معناداری دارد و در جامعۀ طلاب، متغیر هدف با بُعد گشودگی از ابعاد شخصیت، رابطۀ منفی و معناداری دارد. اما رابطۀ این متغیر با سایر ابعاد شخصیت، مثبت و معنادار است. هدفمندی از جمله متغیرهای تأثیرگذار بر رضایت از زندگی میباشد. همچنین ویژگیهای شخصیتی نیز متغیر دیگری است که بر بسیاری از ابعاد زندگی انسان همچون رضایت و هدفمندی تأثیرگذار است.
http://journals.ueae.ir/article_33_79cff2b35e6957459a92c1e54d2858f3.pdf
2018-08-23
183
203
هدفمندی بر اساس منابع اسلامی
شخصیت
رضایت از زندگی
طلاب
دانشجویان
محمدحسن
حسینی بیدختی
mhh1779@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته روانشناسی مثبتگرا، پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
هادی
حسینخانی
h.hosseinkhani@yahoo.com
2
استادیار گروه اخلاق مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
بنیانی
bonyani.1386@yahoo.com
3
دکتری روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی در پیشبینی دینداری دانشآموزان دبیرستانی قزوین
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با دینداری و تعیین نقش پیشبینی هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی در دینداری بین دانشآموزان شهرستان قزوین میباشد. روش این پژوهش، توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری، همۀ دانشآموزان دبیرستان ناحیه دو شهرستان قزوین میباشد. نمونۀ پژوهش 100 نفر دانشآموز پسر بود که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از: مقیاس هوش هیجانی، مقیاس مهارتهای اجتماعی و مقیاس دینداری. تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی و دینداری رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد هر یک از متغیرهای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی میتواند بهعنوان متغیر پیشبین، متغیر دینداری را بهعنوان متغیر ملاک پیشبینی کند.
http://journals.ueae.ir/article_34_0889cb5e2f69a9076673fb69d498520b.pdf
2018-08-23
205
220
دینداری
هوش هیجانی
مهارتهای اجتماعی
دانشآموزان
ابراهیم
مهرعلیان
mehralian87@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
رضایی
m.rezaei1510@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
ابوالقاسم
عیسیمراد
a_isamorad_s@yahoo.com
3
دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدیه
حدادیان
m.hadadian1362@gmail.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ روانبنههای ناسازگار اولیه، احساس تنهایی و انواع عشق در مردان متأهل طلبه و دانشجوی استان قم
هدف این پژوهش، مقایسۀ روانبنههای ناسازگار اولیه، احساس تنهایی و انواع عشق در مردان متأهل طلبه و دانشجوی استان قم است. این پژوهش، از نوع توصیفی _ پیمایشی است. از میان طلاب متأهل مشغول به تحصیل در سطوح عالی و خارج مدرسه علمیه الهادی استان قم به تعداد 100 نفر و همچنین دانشجویان متأهل مرد در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد (واحد پردیسان) به تعداد 1645، بر اساس فرمول تعیین حجم کوکران، طلاب 80 نفر و دانشجویان 312 نفر بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، فرم کوتاه پرسشنامه روانبنههای ناسازگار اولیه یانگ، پرسشنامه عشق مثلثی استنبرگ و پرسشنامه احساس تنهایی بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان از لحاظ روانبنههای ناسازگار اولیه بهطور کلی میانگین بیشتری نسبت به طلاب داشتند. همچنین این گروه، از لحاظ احساس تنهایی و بعد شوق در میان ابعاد سهگانه عشق، میانگین بیشتری نسبت به طلاب داشتند.
http://journals.ueae.ir/article_35_370a0bb3c3ec9f9ec14bd487c8e01d84.pdf
2018-08-23
221
252
روانبنههای ناسازگار اولیه
احساس تنهایی
انواع عشق
طلاب
دانشجویان
مهدی
شاکری
mahdiyar.shakery@gmail.com
1
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سیدمحمدرضا
موسوینسب کرمانی
smrmn1346@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ باورهای مذهبی با خودپایی در دانشجویان
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ باورهای مذهبی با خودپایی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان پسر مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود که تعداد 173 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت است از: آزمون جهتگیری مذهبی بهرامی احسان و مقیاس خودپایی اسنایدر. روش پژوهش از نوع همبستگی بود که بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار از روشهای آمار استنباطی همانند همبستگی و رگرسیون نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جهتگیری مذهبی (22/0) و ارزندهسازی (62/0) با خودپایی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سازماننایافتگی (50/0-) و کامجویی (28/0) با خودپایی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد (01/0>p). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزندهسازی (622/0=β)، سازمان نایافتگی (318/0-= β) و کامجویی (133/0-= β)، 49/0 واریانس خودپایی را پیشبینی میکنند. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش باورهای مذهبی، دینداری و پایبندی به اصول مذهبی میتواند از عوامل مثبت تأثیرگذار بر جنبههای مختلف روانی و جسمانی دانشجویان باشد.
http://journals.ueae.ir/article_36_dba90b517b83d7c3046acab35f148f63.pdf
2018-08-23
253
265
جهتگیری مذهبی
خودپایی
دانشجویان
باورهای مذهبی
دینداری
کبری
کاظمیان مقدم
k.kazemian@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی واحد دزفول دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
LEAD_AUTHOR