ORIGINAL_ARTICLE
کارآمدی بستۀ آموزشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر رضایتمندی زناشویی
هدف این پژوهش، بررسی کارآمدی بستۀ آموزشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر آموزههای اسلامی، بر رضایتمندی زوجین است. این بستۀ آموزشی شامل مهارتهای کلامی (سبک گفتوگو، گوش دادن، ابراز وجود، حلتعارض) و غیرکلامی (همکاری در منزل، رعایت احترام، نظافت و پاکیزگی و روابط جنسی) بوده است. نمونۀ آماری شامل 30 زوج (60 نفر) از دانشجویان دانشگاه قم و طلاب مرکز خدمات حوزههای علمیه قم، در قالب دو گروه شاهد و آزمایش که هر گروه متشکل از 15 زوج بودند و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، اجرا گردید. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و پیشآزمون _ پسآزمون بوده است. ابزار پژوهش شامل بستۀ آموزشی محققساخته مهارتهای ارتباطی زوجین و فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بوده است. نتیجه تحقیق نشان داد، برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر آموزههای اسلامی در بهبود عامل مدیریت رابطه، بهینه کردن هماهنگی در مسائل مذهبی، برنامه آموزشی، حلتعارض، مدیریت مالی، روابط جنسی، اوقات فراغت، مسائل شخصیتی، خانواده و دوستان، فرزندپروری، نقشهای زناشویی مؤثر بوده است. در نهایت، میتوان گفت بستۀ آموزشی مهارتهای ارتباطی زوجین مبتنی بر آموزههای اسلامی بر رضایتمندی زوجین تأثیر مثبت و معنادار داشته است.
http://journals.ueae.ir/article_55_34d068baceb14b61243e2df3eda13051.pdf
2018-02-20
7
26
بسته آموزشی
مهارتهای ارتباطی
رضایتمندی زناشویی
مهارتهای کلامی
مهارتهای غیرکلامی
سجاد
فتحیزاده
fathi.sajjad@ymail.com
1
کارشناسی ارشد روان شناسی اسلامی، مؤسسۀ اخلاق و تربیت ، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
مهکام
reza.mahkam@gmail.com
2
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
AUTHOR
محمدرضا
جهانگیرزاده قمی
jahangirzademr@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی مرور زندگی با جهتگیری هستیشناسی اسلامی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مرور زندگی با جهتگیری هستیشناسی اسلامی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان دارای همسر معتاد در بحران زلزله کرمانشاه تشکیل میدهند. به این ترتیب که در ابتدا از داوطلبین ثبتنام به عمل آمد و با ارائه پرسشنامه تعارضات زناشویی در میان زنان داوطلب، تعداد 24 زن که نمرۀ پایینتر از میانگین در این آزمون کسب کردند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند و طی 6 جلسۀ 90 دقیقهای، الگویی از درمان مرور زندگی با تأکید بر هستیشناسی اسلامی اسمعیلی در مورد آنها اجرا گردید. روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که درمان مرور زندگی با تأکید بر هستیشناسی اسلامی با گسترش دید هستیشناسانۀ افراد نسبت به اعمال، اهداف و رفتارهای خود و همچنین تغییر ارزشگذاریهای خود در زندگی و تجدیدنظر در موقعیتهای فردی، اجتماعی و خانوادگی آنها مؤثر بوده است.
http://journals.ueae.ir/article_56_5dc89c5139eecf3a1d8c1844009ae9c5.pdf
2018-02-20
27
42
مرور زندگی
هستیشناسی اسلامی
تعارض زناشویی
اعتیاد
بحران زلزله
مریم
سیفی
maryamseif345@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
معصومه
اسمعیلی
masesmaeily@yahoo.com
2
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی در سبک زندگی اسلامی
در سالهای اخیر مشکلات اقتصادی در بسیاری از مناطق ایران اسلامی افزایش یافته است و یکی از مهمترین مسائل بسیاری از خانوادهها، نحوه مواجهه با مشکلات مالی است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی در سبک زندگی اسلامی است. بدینمنظور، کلیدواژههای معیشت، رزق و فقر در قرآن و کتب حدیثی کافی، بحارالانوار و وسائلالشیعه و مقالات مرتبط با کلیدواژههای روزی، مشکلات اقتصادی، مالی، اسلامی در پایگاه دادههای گوگل اسکالر، نورمگز و SID جستوجو شد و شاخصههای الگوی مواجهه با مشکلات اقتصادی جمعآوری و دستهبندی شد. جستوجو و جمعآوری شاخصهها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد، شاخصهای مدل مواجهه با مشکلات مالی در سبک زندگی اسلامی شامل بهرهمندی از عوامل افزایش رزق، اجتناب از عوامل کاهش رزق، بهکارگیری رویکرد مسئلهمدار معنوی و بهکارگیری رویکرد هیجانمدار معنوی میباشد. دستاوردهای این پژوهش بستر مناسبی برای تدوین پرسشنامه جهت ارزیابی سبکهای مواجهه با مشکلات اقتصادی با رویکرد اسلامی را فراهم کرده است. همچنین، تدوین و ارائه بستههای آموزش در جهت تعمیق مواجهه با مشکلات اقتصادی بر اساس سبک زندگی اسلامی را تسهیل کرده است.
http://journals.ueae.ir/article_57_35e461e085aa1784972f8cb0d27122d0.pdf
2018-02-20
43
64
سبک زندگی اسلامی
مشکلات مالی
رزق
فقر
معیشت
محمد
فرهوش
farhoush.mohammad@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
حسین
رادمرد
h.r1360@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
AUTHOR
محمدحسین
ماهوری
mhmahvar@gmai.com
3
سطح سه مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیّه قم، قم، ایران
AUTHOR
سکینه
قربانی
sghorbani687@gmail.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مراحل شکلگیری ایمان از دیدگاه فولر و نقد آن
در میان نظریهپردازانی که به بررسی تحول ایمان از منظر روانشناختی پرداختهاند، فولر بهعنوان صاحبنظری مهم، برجسته و تأثیرگذار شناخته شده است. این مقاله به بررسی سه مسئلۀ مهم در این عرصه از دیدگاه او پرداخته است. اول اینکه، فولر ایمان را چگونه توصیف و تحلیل میکند؟ دوم اینکه، ایمان چگونه در طول عمر متحول میشود؟ سوم اینکه، نقاط قوت و ضعف نظریه وی کدام است؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی است. یافتهها در پاسخ به این پرسشها چنین است که ایمان کنش عام انسانی است و هر انسانی بماهو انسان با آن درگیر میشود و به کسب و اکتساب ایمان میپردازد. وی تحول ایمان را در قالب یک پیشمرحله و شش مرحله به تصویر میکشد. تأثیرپذیری وی از آموزههای مسیحی، تمرکز بر ساختار و عدم توجه به مضمون و محتوای ایمان و ابتنای مراحل تحول ایمان بر دیدگاه پیاژه از مهمترین اشکالات و نقدها بر دیدگاه وی در نظر گرفته میشود.
http://journals.ueae.ir/article_58_cefd03f7e0be1485b12f3e708d139426.pdf
2018-02-20
65
83
فولر
ایمان نامتمایز
ایمان فرافکنانه
ایمان داستانسرایانه
ایمان عرفی
ایمان فردی شده
ایمان عاطفی
ایمان جهانشمول
محمود
نوذری
mnowzari@rihu.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
AUTHOR
مهدی
غلامی
mgh@rihu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش تربیت اسلامی در تأمین سلامت اجتماعی در دورۀ تأدیب
پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی نقش اصول و روشهای تربیت اسلامی در تأمین سلامت اجتماعی، در دورۀ تأدیب میپردازد. جامعۀ آماری، منابع مرتبط با موضوع تحقیق است که به روش نمونهگیری هدفمند انجام شده است. در بخش توصیفی، اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری و تجزیهوتحلیل به صورت کیفی و یادداشتبرداری صورت گرفت. برای دستیابی به پاسخ پرسشهای پژوهش، ضمن مطالعۀ پیشینه، منابع مرتبط با موضوع تربیت اسلامی و سلامت اجتماعی مطالعه گردید. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که رویکرد سلامت اجتماعی در دورۀ تأدیب، شامل مقولههای مشارکت اجتماعی، همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و شکوفایی اجتماعی، عدم خشونت، عدم سرقت و دزدی، رعایت حقوق افراد، رضایت از زندگی و امنیت اجتماعی است. اصل تربیتی عزت، موجب مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و عدم سرقت؛ اصل فضل، سبب مشارکت اجتماعی؛ اصل عدل، باعث شکوفایی اجتماعی، امنیت اجتماعی و عدم خشونت؛ اصل تغییر ظاهر، موجب پذیرش اجتماعی و امنیت اجتماعی، و اصل مسئولیت سبب پذیرش اجتماعی، عدم سرقت و امنیت اجتماعی میگردد.
http://journals.ueae.ir/article_59_ebb57f9df2792b30fbd3514daac37076.pdf
2018-02-20
85
101
اصول تربیتی
تربیت اسلامی
سلامت اجتماعی
رویکردها
دورۀ تأدیب
زهره
اولیائی
1
کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه دولتی پیام نور اراک، معلّم آموزش و پرورش اصفهان ، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیشبینی اضطراب مرگ دانشجویان دختر
عوامل متعددی بر سطح اضطراب مرگ مؤثر است. برخی از مطالعات، نقش هوش هیجانی و هوش معنوی را در اضطراب مرگ نشان دادهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیشبینی اضطراب مرگ دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود که 260 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای هوش معنوی بدیع و همکاران، هوش هیجانی شوت و همکاران و اضطراب مرگ ناهاریک و همکاران استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل ضریب همبستگی ساده نشان داد که بین هوش معنوی و هوش هیجانی با اضطراب مرگ رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. همچنین، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و هوش معنوی، 36 درصد از واریانس اضطراب مرگ را تبیین و پیشبینی میکنند. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش هوش هیجانی و افزایش هوش معنویی افراد میتواند سطح اضطراب مرگ را کاهش دهد و استفاده از معنویت میتواند یکی از راهکارهای مقابلهای در افراد باشد.
http://journals.ueae.ir/article_60_aea09b626aa12d65decfc856a857fb72.pdf
2018-02-20
103
115
هوش معنوی
هوش هیجانی
اضطراب مرگ
کبری
کاظمیان مقدم
k.kazemian@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی واحد دزفول دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
LEAD_AUTHOR
فرانک
کلانتریان
far.kalantarian@gmail.com
2
کارشناس ارشد گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR