حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
مؤلفههای فرایندی و ساختاری هویت دینی بر پایه منابع اسلامی
7
26
FA
نجیبالله
نوری
0000-0003-4489-9460
استادیار گروه روانشناسی جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران
noori1351@gmail.com
علی
عسکری
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
رحیم
نارویی نصرتی
دانشیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
rnarooei@yahoo.com
محمدصادق
شجاعی
استادیار روانشناسی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
s_shojaei@yahoo.com
هدف این پژوهش، شناسایی ساختار مؤلفهای و مؤلفههای فرایندی هویت دینی از منابع اسلامی است. برای کشف مؤلفهها از روش تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی در یک طرح دو مرحلهای استفاده شد. روایی محتوایی مؤلفهها، توسط کارشناسان علوم حوزوی که در روانشناسی یا علوم تربیتی تخصص داشتند، تأیید شد. یافتهها نشان داد که پنج مؤلفه جستوجوگری، یکپارچهسازی، تعهد، هشیاری و خودپایی را میتوان مؤلفههای فرایندی هویت دینی معرفی کرد. همچنین بر پایه یافتههای این پژوهش هفت مؤلفه باورها، ارزشها، اهداف، گرایشها، صفات، توانمندیها و آسیبپذیریها مؤلفههای ساختاری هویت دینی به شمار میروند.
ساختار مؤلفهای,هویت دینی,مؤلفه فرایندی,مؤلفه ساختاری,منابع اسلامی
http://journals.ueae.ir/article_73.html
http://journals.ueae.ir/article_73_abedb9c2d322946b6ad76ee22b8280e0.pdf
حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان
27
54
FA
محمود
نوذری
دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
mnowzari@rihu.ac.ir
مجتبی
حیدری
دکتری روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
علی
عسکری
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سیدمحمدرضا
موسوینسب کرمانی
استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
smrmn1346@gmail.com
هدف این پژوهش، بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان بر مبنای پژوهش نظری نوذری (1389) و با روش مقطعی انجام شده است. مؤلفههای ایمان به خدا در پژوهش حاضر عبارتند از: شناخت خدا، شناخت نظام معنایی، عاطفه ایمانی و التزام ایمانی. دادههای پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمهساختیافته با 198 دانشآموز (دختر و پسر) 7 تا 17 ساله شهر قم-که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند- گردآوری و توسط پنج کارشناس نمرهگذاری شدند. دادهها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که با افزایش سن، سطح ایمان به خدا نیز افزایش و دگرگونی مییابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: ایمان حسی نامتمایز، ایمان مفهومی آموخته شده، ایمان انتزاعی سطح اول، ایمان انتزاعی کامل.
مرحله,تحول,ایمان به خدا,کودکی و نوجوانی
http://journals.ueae.ir/article_74.html
http://journals.ueae.ir/article_74_22164853b2f69b9410e2cb2d95b74094.pdf
حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
اثربخشی آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق
55
70
FA
میرمجید
سعیدی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
smirmajid@gmail.com
محمود
گلزاری
دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران
احمد
برجعلی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران
borjali@atu.ac.ir
آتوسا
صادقپور
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق شهرستان قم است. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جهت اجرای پژوهش، 30 نفر از زنان در آستانه طلاق در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. متغیر مستقل خوشبینی بود که در 14 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد و در گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نشد. ابزار پژوهش مقیاس افسردگی بک ((BDI-II و مقیاس رضایت از زندگی داینر (SWLS) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که خوشبینی در کاهش افسردگی زنان و افزایش رضایت از زندگی آنان مؤثر بوده است که با یافتههای پژوهشهای قبلی همسو است. یافتهها اطلاعات مفیدی را برای پژوهشگران، مشاوران و رواندرمانگران در مورد اثربخشی خوشبینی فراهم نماید.
زنان در آستانه طلاق,افسردگی,رضایت از زندگی,آموزش خوشبینی
http://journals.ueae.ir/article_75.html
http://journals.ueae.ir/article_75_83a8c4a90474a84c547edb38b9f3567d.pdf
حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
ساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت
71
84
FA
حسین
امیری
دانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران
amirihossein61@gmail.com
محمدرضا
احمدی
استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران
m.r.ahmadi313@gmail.com
رحیم
میردریکوندی
استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
mirderikvandi@qabas.net
هدف این پژوهش، ساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت است. در این پژوهش، با توجه به مؤلفهها و نشانههایی که در میان آیات و روایات شناسایی شدهاند ، یک آزمون 44 مادهای ساخته شد. برای کشف روایی محتوا از روش پیمایشی دلفی استفاده شد و در نهایت برای تشخیص اعتبار اولیه، آزمون روی 106 تن به طور آزمایشی اجرا و با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن و گاتمن، میزان اعتبار آن بررسی شد. پس از اجرای آزمون، برای کشف روایی سازه از روش همسانی درونی (با محاسبه همبستگی اسپیرمن) استفاده شد. روایی محتوای آزمون از تأیید 8 نفر از کارشناسان به دست آمد. بعد از اجرای آزمایشی، اعتبار اولیه آزمون با توجه به میزان آلفای کرونباخ 93/0، همبستگی دونیمهسازی 86/0، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن 93/0 و دونیمهسازی گاتمن 92/0 محاسبه گردید. برای بررسی روایی سازه، همبستگی خردهمقیاسها با یکدیگر و با نمره کل مقیاس، همبستگی مؤلفههای هر خردهمقیاس با نمره کل و همبستگی هر گویه با نمره کل محاسبه شد که نتایج روایی سازه مطلوب در پرسشنامه را نشان داد.
صبر,معصیت,روایی و اعتبار,آزمون اولیه,اسلام
http://journals.ueae.ir/article_76.html
http://journals.ueae.ir/article_76_ee919fc3615fa19cedc0b33c5602b0a5.pdf
حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
نقش میانجی صفت حرص در رابطه بین صفات تکبر و حسادت
85
97
FA
حسین
رضائیان بیلُندی
دانشجوی دکتری روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
h.rezaeiyan60@gmail.com
سیدعباس
ساطوریان
دانشجوی دکتری روانشناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
sabbas61@gmail.com
عباسعلی
هراتیان
0009-0009-0802-1758
دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
a.haratiyan@gmail.com
سیدمهدی
حسینی مطلق
دانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
هدف این پژوهش، تدوین مدل روابط میان تکبر، حرص و حسادت است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و حجم نمونه آن 384 نفر از دانشجویان دانشگاه خمین میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. از مقیاسهای اسلامی حرص- قناعت، تکبر- تواضع و نسخه تجدیدنظر شده حسادت برای جمعآوری دادهها استفاده شد که با استفاده از روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شاخصها نشان از برازش مطلوب مدل ارائه شده و تأیید نقش میانجی حرص در رابطه بین کبر و حسادت دارد. نتایج نشان داد که صفت تکبر، ریشه بسیاری از احساسها و صفات منفی از جمله حسادت خواهد بود که جا دارد به زیربناها، روابط و مکانیزم عمل این قبیل صفات اخلاقی بیشتر توجه شود.
نقش میانجی,تکبر,حرص,حسادت,صفت اخلاقی
http://journals.ueae.ir/article_77.html
http://journals.ueae.ir/article_77_90faf59c481c1cc347ae8f73c9cf5480.pdf
حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعان
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2980-7964
2
4
2016
05
21
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی
99
112
FA
صدیقه
احمدی
استادیار مشاوره و راهنمایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ahmadi139090@yahoo.com
شیماسادات
برقعی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
borghei_shima@yahoo.com
زهره
عباسی
دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه اصفهان، ایران
zohreabasi54@yahoo.com
هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی با معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی است. جامعه آماری، کلیه زنان کارمند دارای تعارض زناشویی منطقه 7 و 8 تهران میباشند که 36 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارضات زناشویی تجدیدنظرشده (MCQ-R) میباشد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و کنترل، مداخلات آزمایشی برای دو گروه، به مدت 12جلسه دو ساعتی و هفتهای یکبار اجرا شد. پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر سه گروه پسآزمون و سپس پیگیری به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی اثربخشی معناداری بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. بدینمعنا که آموزش مبتنی بر معنویتدرمانی، اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش مبتنی درمان روایت دلبستگی بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. نتایج پیگیری نمرات دو گروه پس از سه ماه، حاکی از ماندگاری اثر مداخلات بود.
درمان روایت دلبستگی,معنویتدرمانی,تعارضات زناشویی
http://journals.ueae.ir/article_78.html
http://journals.ueae.ir/article_78_f41226120c777a7d43d40164b5f049f6.pdf