TY - JOUR ID - 106 TI - طراحی بسته آموزشی ذکر به‌منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی JO - اسلام و پژوهش های روان‌شناختی JA - IP LA - fa SN - 2981-149X AU - انتصاری, احمد AU - تبرایی, رامین AU - جهانگیرزاده, محمدرضا AD - موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم AD - دکتری روان‌شناسی عمومی AD - استادیار گروه روان‌شناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 16 SP - 7 EP - 30 KW - ذکر KW - بسته آموزشی KW - منابع اسلامی KW - افسردگی KW - نشانه‌های افسردگی DO - N2 - افسردگی، یکی از شایع‌ترین و  مهم‌ترین اختلالات روانی است، همچنین یکی از  مهم‌ترین مقابله‌‏های دینی با این پدیده، استفاده از «ذکر» با مضامین خاص خود می‌باشد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش، «تدوین بسته آموزشی ذکر به‌منظور کاهش نشانه‌های افسردگی بر اساس منابع اسلامی» است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده و در آن از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا و کمّی از نوع دلفی استفاده ‌شده است. ابتدا کارکردهای ذکر در منابع اسلامی موردبررسی قرار گرفت؛ سپس اذکار مرتبط با افسردگی بر اساس ملاک‏های مشخص گزینش گردید؛ در ادامه معرفت‌های موجود در اذکار منتخب، مورد تحلیل قرار گرفت. این معرفت‌ها به‌اختصار عبارت‌اند از: خدااسنادی، خدامالکی، خداپناهی، اطمینان به ‌روزی، امید به خدا، خدامحوری، تنزه الهی، جبران و امید، ممکن‌الخطا بودن، خدامُنعمی و خیر باوری. در نتیجه، بسته آموزشی بر اساس کارکردهای معرفتی، معنوی، عاطفی و رفتاری ذکر و در چارچوب منطق مراتب توحید در اندیشه اسلامی تدوین گردید. و در آخر، روایی محتوایی معارف و بسته آموزشی توسط کارشناسان با استفاده از شاخص‏های CVR و CVI مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. نتیجه آن‌که بسته آموزشی ذکر برای کاهش نشانه‌های افسردگی از لحاظ نظری قابلیت تدوین دارد. UR - http://journals.ueae.ir/article_106.html L1 - http://journals.ueae.ir/article_106_cb6bd58fa72f6e51a9a78cffffdb6a5d.pdf ER -