TY - JOUR ID - 79 TI - هوش اخلاقی و ساخت آزمون اولیه آن بر اساس منابع اسلامی JO - اسلام و پژوهش های روان‌شناختی JA - IP LA - fa SN - 2981-149X AU - ارشاد حسینی, هادی AU - میردریکوندی, رحیم AU - احمدی, محمدرضا AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران AD - استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 3 SP - 7 EP - 26 KW - هوش KW - اخلاق KW - هوش اخلاقی KW - منابع اسلامی KW - روایی و اعتبار DO - N2 - پژوهش حاضر که با هدف شناسایی مؤلفه‌های هوش اخلاقی و ساخت آزمون اولیه آن بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت، از نوع پژوهش‌های بنیادی بوده و در آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و طلاب جامعه الزهراء(س) در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل ‌می‌دهند که با روش نمونه‌گیری در دسترس، 100 نفر انتخاب شدند. محقق پس از مطالعه، یادداشت‌برداری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل منابع اسلامی و روان‌شناختی، مهم‌ترین فضائل اخلاقی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. مؤلفه‌های هوش اخلاقی بر اساس معیارهای مکارم، محاسن و معالی در حوزه اخلاق، به هفده ویژگی رسید و در سه دسته الهی، فردی و اجتماعی تقسیم گردید. برای بررسی میزان مطابقت مستندات اسلامی با مؤلفه‌های هوش‌اخلاقی از نظر کارشناسان خبره دین استفاده شد. میانگین کل 7/3 نشانگر موافقت 92 درصدی کارشناسان در خصوص تطابق مستندات با مؤلفه‌هاست. هماهنگی میان مستندات با گویه‌ها، میانگینی در حد 51/3 بدست داد. جهت سنجش روایی ملاک، آزمون محقق ساخته به همراه آزمون هوش اخلاقی (MCI) اجرا شد. همبستگی دو آزمون با 84/0 نشان دهنده روایی بالای آزمون است. مؤلفه‌های‌ آزمون هوش اخلاقی اسلامی با کل آزمون، همبستگی بالا و با یکدیگر همبستگی مثبت و پایین داشتند که نشان دهنده روایی سازه آزمون محقق ساخته است. اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و نتیجه آن در سطح 96/0 به دست آمد. دونیمه‌سازی نیز اعتباری در حد 93/0 تا 95/0 به دست داد. نتایج تحقیق نشان ‌می‌دهد که پرسش‌نامه تهیه ‌شده از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است. UR - http://journals.ueae.ir/article_79.html L1 - http://journals.ueae.ir/article_79_c24ca31a81c7466e7287e7ed1dc1e144.pdf ER -