2024-03-29T16:31:45Z
http://journals.ueae.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
مؤلفههای فرایندی و ساختاری هویت دینی بر پایه منابع اسلامی
نجیبالله
نوری
علی
عسکری
رحیم
نارویی نصرتی
محمدصادق
شجاعی
هدف این پژوهش، شناسایی ساختار مؤلفهای و مؤلفههای فرایندی هویت دینی از منابع اسلامی است. برای کشف مؤلفهها از روش تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی در یک طرح دو مرحلهای استفاده شد. روایی محتوایی مؤلفهها، توسط کارشناسان علوم حوزوی که در روانشناسی یا علوم تربیتی تخصص داشتند، تأیید شد. یافتهها نشان داد که پنج مؤلفه جستوجوگری، یکپارچهسازی، تعهد، هشیاری و خودپایی را میتوان مؤلفههای فرایندی هویت دینی معرفی کرد. همچنین بر پایه یافتههای این پژوهش هفت مؤلفه باورها، ارزشها، اهداف، گرایشها، صفات، توانمندیها و آسیبپذیریها مؤلفههای ساختاری هویت دینی به شمار میروند.
ساختار مؤلفهای
هویت دینی
مؤلفه فرایندی
مؤلفه ساختاری
منابع اسلامی
2016
05
21
7
26
http://journals.ueae.ir/article_73_abedb9c2d322946b6ad76ee22b8280e0.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان
محمود
نوذری
مجتبی
حیدری
علی
عسکری
سیدمحمدرضا
موسوینسب کرمانی
هدف این پژوهش، بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان بر مبنای پژوهش نظری نوذری (1389) و با روش مقطعی انجام شده است. مؤلفههای ایمان به خدا در پژوهش حاضر عبارتند از: شناخت خدا، شناخت نظام معنایی، عاطفه ایمانی و التزام ایمانی. دادههای پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمهساختیافته با 198 دانشآموز (دختر و پسر) 7 تا 17 ساله شهر قم-که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند- گردآوری و توسط پنج کارشناس نمرهگذاری شدند. دادهها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که با افزایش سن، سطح ایمان به خدا نیز افزایش و دگرگونی مییابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: ایمان حسی نامتمایز، ایمان مفهومی آموخته شده، ایمان انتزاعی سطح اول، ایمان انتزاعی کامل.
مرحله
تحول
ایمان به خدا
کودکی و نوجوانی
2016
05
21
27
54
http://journals.ueae.ir/article_74_22164853b2f69b9410e2cb2d95b74094.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
اثربخشی آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق
میرمجید
سعیدی
محمود
گلزاری
احمد
برجعلی
آتوسا
صادقپور
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق شهرستان قم است. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جهت اجرای پژوهش، 30 نفر از زنان در آستانه طلاق در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. متغیر مستقل خوشبینی بود که در 14 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد و در گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نشد. ابزار پژوهش مقیاس افسردگی بک ((BDI-II و مقیاس رضایت از زندگی داینر (SWLS) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که خوشبینی در کاهش افسردگی زنان و افزایش رضایت از زندگی آنان مؤثر بوده است که با یافتههای پژوهشهای قبلی همسو است. یافتهها اطلاعات مفیدی را برای پژوهشگران، مشاوران و رواندرمانگران در مورد اثربخشی خوشبینی فراهم نماید.
زنان در آستانه طلاق
افسردگی
رضایت از زندگی
آموزش خوشبینی
2016
05
21
55
70
http://journals.ueae.ir/article_75_83a8c4a90474a84c547edb38b9f3567d.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
ساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت
حسین
امیری
محمدرضا
احمدی
رحیم
میردریکوندی
هدف این پژوهش، ساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت است. در این پژوهش، با توجه به مؤلفهها و نشانههایی که در میان آیات و روایات شناسایی شدهاند ، یک آزمون 44 مادهای ساخته شد. برای کشف روایی محتوا از روش پیمایشی دلفی استفاده شد و در نهایت برای تشخیص اعتبار اولیه، آزمون روی 106 تن به طور آزمایشی اجرا و با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن و گاتمن، میزان اعتبار آن بررسی شد. پس از اجرای آزمون، برای کشف روایی سازه از روش همسانی درونی (با محاسبه همبستگی اسپیرمن) استفاده شد. روایی محتوای آزمون از تأیید 8 نفر از کارشناسان به دست آمد. بعد از اجرای آزمایشی، اعتبار اولیه آزمون با توجه به میزان آلفای کرونباخ 93/0، همبستگی دونیمهسازی 86/0، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن 93/0 و دونیمهسازی گاتمن 92/0 محاسبه گردید. برای بررسی روایی سازه، همبستگی خردهمقیاسها با یکدیگر و با نمره کل مقیاس، همبستگی مؤلفههای هر خردهمقیاس با نمره کل و همبستگی هر گویه با نمره کل محاسبه شد که نتایج روایی سازه مطلوب در پرسشنامه را نشان داد.
صبر
معصیت
روایی و اعتبار
آزمون اولیه
اسلام
2016
05
21
71
84
http://journals.ueae.ir/article_76_ee919fc3615fa19cedc0b33c5602b0a5.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
نقش میانجی صفت حرص در رابطه بین صفات تکبر و حسادت
حسین
رضائیان بیلُندی
سیدعباس
ساطوریان
عباسعلی
هراتیان
سیدمهدی
حسینی مطلق
هدف این پژوهش، تدوین مدل روابط میان تکبر، حرص و حسادت است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و حجم نمونه آن 384 نفر از دانشجویان دانشگاه خمین میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. از مقیاسهای اسلامی حرص- قناعت، تکبر- تواضع و نسخه تجدیدنظر شده حسادت برای جمعآوری دادهها استفاده شد که با استفاده از روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شاخصها نشان از برازش مطلوب مدل ارائه شده و تأیید نقش میانجی حرص در رابطه بین کبر و حسادت دارد. نتایج نشان داد که صفت تکبر، ریشه بسیاری از احساسها و صفات منفی از جمله حسادت خواهد بود که جا دارد به زیربناها، روابط و مکانیزم عمل این قبیل صفات اخلاقی بیشتر توجه شود.
نقش میانجی
تکبر
حرص
حسادت
صفت اخلاقی
2016
05
21
85
97
http://journals.ueae.ir/article_77_90faf59c481c1cc347ae8f73c9cf5480.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1395
2
4
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی
صدیقه
احمدی
شیماسادات
برقعی
زهره
عباسی
هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی با معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی است. جامعه آماری، کلیه زنان کارمند دارای تعارض زناشویی منطقه 7 و 8 تهران میباشند که 36 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارضات زناشویی تجدیدنظرشده (MCQ-R) میباشد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و کنترل، مداخلات آزمایشی برای دو گروه، به مدت 12جلسه دو ساعتی و هفتهای یکبار اجرا شد. پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر سه گروه پسآزمون و سپس پیگیری به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی اثربخشی معناداری بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. بدینمعنا که آموزش مبتنی بر معنویتدرمانی، اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش مبتنی درمان روایت دلبستگی بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. نتایج پیگیری نمرات دو گروه پس از سه ماه، حاکی از ماندگاری اثر مداخلات بود.
درمان روایت دلبستگی
معنویتدرمانی
تعارضات زناشویی
2016
05
21
99
112
http://journals.ueae.ir/article_78_f41226120c777a7d43d40164b5f049f6.pdf