2024-03-29T02:58:50Z
http://journals.ueae.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
از خداآگاهی تا سلامت روان: آزمون یک مدل با کاربرد تحلیل مسیر
مسعود
نورعلیزاده میانجی
پژوهش پیش رو، با هدف مدلیابی، تبیین سازوکار اثرگذاری و آزمون نقش خودآگاهی و هویت در فرایند تأثیر خداآگاهی در سلامت روانی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که از روش تحلیل مسیر، برای تجزیه و تحلیل دادههای چهار مقیاس مربوط، که بهطور همزمان بر روی 225 نفر نمونه اجرا شده بود، استفاده شد. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل علّیِ ارائهشده و الگوی تحلیل مسیر خداآگاهی تا سلامت روانی از طریق میانجیگری «خودآگاهی» و «هویتیابی» بود. بنابراین، مکانیسم اثر خداآگاهی و ذکر و یاد خدا در آرامش و سلامت روانی، از طریق فرایندهای خودآگاهی و هویتیابی و درنتیجه با کارکردهای شخصیتی، در توحید، انسجام و تعادل نظام روانی، تبیین پذیر است.
خداآگاهی
خودآگاهی
هویتیابی
سلامت روانی
تحلیل مسیر
2015
08
23
5
41
http://journals.ueae.ir/article_85_be45b11e35cac6341047a1233616fb7d.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
اثربخشی آموزش آموزههای اسلامی مربوط به روابط زوجین، بر کاهش مشکلات رفتاری فرزندان
مهدی
جعفری
محمدرضا
احمدی
رضا
مهکام
کودکان ابتدا از محیط خانواده و عوامل مؤثر بر آن تأثیر میپذیرند. ازاینرو کاهش مشکلات رفتاری کودکان، بدون توجه به افراد تأثیرگذار بر کودک در خانواده، بهویژه والدین، ممکن نیست. هدف پژوهش، شناسایی میزان اثربخشی آموزههای دینیِ مربوط به روابط زوجین بر کاهش مشکلات رفتاری فرزندان است. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیشتست و پستست با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهر قم و والدین آنها تشکیل دادهاند که از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. دختران شرکتکننده در این پژوهش به پرسشنامه آخنباخ پاسخ دادند. پس از روشن شدن گروه آزمایش و گواه، بسته آموزشی محققساخته به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد و پسآزمون انجام گرفت. دادههای بهدستآمده از طریق روشهای آمار توصیفی، خلاصه، و برای پاسخ به پرسشهای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که آموزش آموزههای دینیِ مربوط به روابط زوجین، در کاهش مشکلات کلی رفتاری فرزندان و مشکلات برونیسازیشده تأثیر داشته است؛ اما درباره مشکلات درونیسازیشده فرضیه به اثبات نرسید. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای جمعیتشناختی هیچ تأثیری بر مشکلات رفتاری فرزندان نداشته است. درنتیجه این بسته آموزشی با مداخله و ایجاد تغییر در اصول اولیه ارتباط، ویژگیهای شخصیتی و روشهای مدیریت تعارض توانسته است در فرایند ارتباط بین زوجین و ارتباط میان والدین و فرزندان تغییرات مثبتی بهوجود آورد.
آموزههای دینی
روابط زوجین
مشکلات رفتاری فرزندان
2015
08
23
43
61
http://journals.ueae.ir/article_86_5db1b76d023322a11dfb46ba1a37e326.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
رابطه روانبنههای ناسازگار اولیه و ویژگیهای شخصیتی با صفت اخلاقی تکبر
عباسعلی
هراتیان
جواد
ترکاشوند
محمدرضا
جهانگیرزاده قمی
هدف پژوهش پیشرو، تعیین رابطه میان روانبنههای ناسازگار اولیه، ویژگیهای شخصیتی و تکبر است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن، همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین بودند که از این میان، تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب، و به پرسشنامه روانبنههای ناسازگار اولیه، پرسشنامه پنجعاملی شخصیتی و مقیاس اسلامی تکبر ـ تواضع پاسخ دادند. دادهها به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، گامبهگام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه حوزههای روانبنههای ناسازگار اولیه و زیرمقیاس روانآزردگی، ارتباط مثبت با تکبر دارند و زیرمقیاسهای برونگرایی، تجربهپذیری، موافق بودن و باوجدان بودن، رابطه منفی با تکبر دارند. همچنین نمره کل روانبنههای ناسازگار اولیه، موافق بودن، محدودیتهای مختل، روانآزردگی و برونگرایی، توانایی تبیین بخش معناداری از واریانس تکبر را دارند.
روانبنههای ناسازگار اولیه
ویژگیهای شخصیتی
تکبر
2015
08
23
63
80
http://journals.ueae.ir/article_87_6e4aaf0e7f2a8131fd9b15a3b869c903.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر خویشتنداری جنسی دانشجویان پسر
نصیر
عابدینی
فرامرز
سهرابی
پژوهش پیش رو، با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر خویشتنداری جنسی دانشجویان پسر دانشگاههای تهران انجام شده است. طرح پژوهشی استفادهشده در این پژوهش، طرح آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانشجویان پسر دانشگاههای تهران بود که از میان جامعه آماری، 26 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه خویشتنداری جنسی، در سطح توصیف دادهها از میانگین و انحراف معیار، و در سطح تحلیل استنباطی از آزمون کوواریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که آموزش مؤلفههای هوش معنوی، موجب افزایش خویشتنداری جنسی دانشجویان پسر دانشگاههای تهران میشود.
هوش معنوی
خویشتنداری جنسی
طرح آزمایشی
2015
08
23
81
94
http://journals.ueae.ir/article_88_7e0bc266e128bf3da4bac99d572ec7fd.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و رضایت از زندگی دانشآموزان خانوادههای دارای تک و دو فرزند با بیش از دو فرزند
محمد
زارعی توپخانه
پژوهش پیش رو، به مقایسه ویژگیهای شخصیتی و رضایت از زندگی دانشآموزان خانوادههای دارای تک و دو فرزند با خانوادههای دارای بیش از دو فرزند پرداخته است. حجم نمونه مورد پژوهش، 295 نفر از دانشآموزان اول تا سوم دبیرستانهای شهرستان بهارستان استان تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و ابزار استفادهشده، پرسشنامه شخصیتی آیسنک و پرسشنامه رضایت از زندگی است. دادهها براساس آزمون مان ویتنی تحلیل شد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که میانگین رتبه روانآزردگی و روانگسستگی دانشآموزان خانوادههای یک و دو فرزند بهطور معناداری بیش از دانشآموزان خانوادههای دارای بیش از دو فرزند است. همچنین، میان میانگین رتبه برونگرایی و رضایت از زندگی این دو گروه، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ درنتیجه، با افزایش جمعیت خانواده، احتمال سلامت شخصیت و رضایت از زندگی فرزندان، فزونی خواهد یافت.
شخصیت
رضایت از زندگی
تعداد فرزند
2015
08
23
95
112
http://journals.ueae.ir/article_89_5bf969f516c65cb30933e4531cf59a71.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
رابطه حرمتخود با خودمهارگری اسلامی؛ با توجه به جنسیت و وضعیت تأهل
حمید
رفیعیهنر
عباس
آیینهچی
پژوهش پیشرو، با هدف شناسایی رابطه حرمت خود و خودمهارگری در میان زنان و مردان انجام شد. تعداد 433 نفر از دانشجویان مرتبط با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و پرسشنامههای حرمت خود و پرسشنامه خودمهارگری اسلامی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و Z فیشر نشان داد که بین حرمت خود کلی با خودمهارگری کلی و مؤلفههای آن ـ که شامل انگیزش خودمهارگری، خودنظارتگری، خودمهارگری هیجانی ـ رفتاری، خودمهارگری جنسی و هدفپذیری است ـ رابطه مثبت معناداری وجود دارد. . از سوی دیگر، تفاوت رابطه بین حرمت خود و خودمهارگری در گروه مردان و زنان نیز معنادار بوده، ولی تفاوت معناداری میان افراد متأهل در قیاس با افراد مجرد دیده نمیشود. بنابراین با افزایش حرمت خود افراد، میتوان انتظار داشت که خودمهارگری مبتنی بر منابع اسلامی آنها نیز افزایش یابد که در این باره، متغیر جنسیت برخلاف متغیر وضعیت تأهل نیز میتواند نقش داشته باشد.
حرمت خود
خودمهارگری
تقوا
کرامت نفس
2015
08
23
113
125
http://journals.ueae.ir/article_90_b8cfb5e8f66dd96442aee75308c6b875.pdf
اسلام و پژوهش های روانشناختی
2981-149X
2981-149X
1394
1
1
رابطه پایبندی مذهبی با همدلی درمیان دانشجویان دختر و پسر؛ با توجه به وضعیت اقتصادی و تاهل
محمدصادق
آقاجانی
فاطمهسادات
شمسینژاد
زهرا
اسکندری
همدلی، متغیری تأثیرگذار در کیفیت روابط بین فردی است که مؤلفههای شناختی، هیجانی و رفتاری ویژه خود را دارد. هدف این پژوهش، تعیین رابطه همدلی و مؤلفههای آن با پایبندی مذهبی است. پژوهش پیش رو، توصیفی و از نوع همبستگی و علّی ـ مقایسهای است. بدین منظور، از میان دانشجویان مرتبط با اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری ـ حفظهالله ـ در دانشگاهها (جامعه آماری پژوهش) با استفاده از نمونهگیری تصادفی، تعداد 400 نفر (پسر و دختر) انتخاب شدند. . همه شرکتکنندگان به گویههای پرسشنامههای پایبندی مذهبی جانبزرگی و همدلی (فهرست واکنشهای بین فردی) دیویس پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نسخه بیستم نرمافزار آماری SPSS و کاربرد روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمونZ نشان داد که میان متغیرهای پایبندی مذهبی و همدلی و زیرمقیاسهای آنها (بهجز زیرمقیاسهای پایبندی مذهبی و خیال) رابطهای معنادار وجود دارد و نیز نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه، از معناداری تفاوت نمرات کل پایبندی و زیرمقیاسهای خیال، نگرانی همدلانه و دیدگاهپذیری، و نمرات کل و زیرمقیاسهای پایبندی و ناپایبندی مذهبی بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر حکایت دارد. ضمن اینکه وضعیت اقتصادی، برخلاف وضعیت تأهل، میتواند نقشی تعدیلکننده ایفا کند.
پایبندی مذهبی
واکنشهای بینفردی/ همدلی
جنسیت
وضعیت اقتصادی
تأهل
2015
08
23
127
148
http://journals.ueae.ir/article_91_5b1f618bfd1591682ebe80e9be703afe.pdf