حجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521Process and Structural Components of religious Identity Based on Islamic Sourcesمؤلفههای فرایندی و ساختاری هویت دینی بر پایه منابع اسلامی72673FAنجیباللهنوریاستادیار گروه روانشناسی جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران0000-0003-4489-9460علیعسکریاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرحیمنارویی نصرتیدانشیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانمحمدصادقشجاعیاستادیار روانشناسی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایرانJournal Article20160404The present research aims at identifying the componential structure and process components of religious identity in Islamic sources. To discover the components, the methods of content analysis and linguistic semantic were used in a two-stage process. The content validity of the components was confirmed by some experts in seminary sciences who were specialized in psychology or educational sciences. The findings showed that five components (inquiry, integration, commitment, vigilance, and self-care) can be introduced as the process components for religious identity. Besides, based on the findings of the research, seven components including beliefs, values, goals, orientations, characteristics, abilities, and vulnerabilities are considered as structural components of religious identity.هدف این پژوهش، شناسایی ساختار مؤلفهای و مؤلفههای فرایندی هویت دینی از منابع اسلامی است. برای کشف مؤلفهها از روش تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی در یک طرح دو مرحلهای استفاده شد. روایی محتوایی مؤلفهها، توسط کارشناسان علوم حوزوی که در روانشناسی یا علوم تربیتی تخصص داشتند، تأیید شد. یافتهها نشان داد که پنج مؤلفه جستوجوگری، یکپارچهسازی، تعهد، هشیاری و خودپایی را میتوان مؤلفههای فرایندی هویت دینی معرفی کرد. همچنین بر پایه یافتههای این پژوهش هفت مؤلفه باورها، ارزشها، اهداف، گرایشها، صفات، توانمندیها و آسیبپذیریها مؤلفههای ساختاری هویت دینی به شمار میروند.http://journals.ueae.ir/article_73_abedb9c2d322946b6ad76ee22b8280e0.pdfحجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521Empirical Investigation of Stages of Evolution in Belief in God in Children and Juvenilesبررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان275474FAمحمودنوذریدانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانمجتبیحیدریدکتری روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانعلیعسکریاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانسیدمحمدرضاموسوینسب کرمانیاستادیار گروه علوم تربیتی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانJournal Article20160403The present research aims at an empirical investigation of the stages of evolution in belief in God in children and juveniles based on Nowdhari’s theoretical research (2012) and was conducted through a cross-sectional method. The components of belief in God in this research are as follows: knowing God, knowing the meaning system, faith emotion and faith commitment. The research data were gathered through clinical method and a semi-constructed individual interview with 198 seven to seventeen years old students (males and females) in Qom selected through random classification, and were scored by five experts. The data were investigated through Analysis of Variance (ANOVA). The findings showed that as one’s age increases, his level of belief in God also increases. Besides, based on the obtained results, the course of evolution in belief in God in children and juveniles has the following stages: undifferentiated sense of faith, learned conceptual faith, first-level abstract faith, complete abstract faith.هدف این پژوهش، بررسی تجربی مراحل تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان بر مبنای پژوهش نظری نوذری (1389) و با روش مقطعی انجام شده است. مؤلفههای ایمان به خدا در پژوهش حاضر عبارتند از: شناخت خدا، شناخت نظام معنایی، عاطفه ایمانی و التزام ایمانی. دادههای پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمهساختیافته با 198 دانشآموز (دختر و پسر) 7 تا 17 ساله شهر قم-که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند- گردآوری و توسط پنج کارشناس نمرهگذاری شدند. دادهها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که با افزایش سن، سطح ایمان به خدا نیز افزایش و دگرگونی مییابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: ایمان حسی نامتمایز، ایمان مفهومی آموخته شده، ایمان انتزاعی سطح اول، ایمان انتزاعی کامل.http://journals.ueae.ir/article_74_22164853b2f69b9410e2cb2d95b74094.pdfحجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521The Effectiveness of Teaching Optimism in the Level of Depression and Life Satisfaction in Women on the Verge of Divorceاثربخشی آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق557075FAمیرمجیدسعیدیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانمحمودگلزاریدانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایراناحمدبرجعلیدانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایرانآتوساصادقپوردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانJournal Article20160316The present research aims at determining the effect of teaching optimism on the level of depression and life satisfaction in women on the verge of divorce in Qom. The research method was semi-empirical with pretest and posttest using a control group. To do the research, 30 women on the verge of divorce were randomly put in two groups (15 in control group and 15 in experiment group). The independent variable was optimism which was presented to the experiment group during 14 sessions. No manipulation was done in the control group. The research devices were Beck’s depression scale (BDI-II) and Diener’s Life Satisfaction scale (SWLS). To analyze the data, analysis of covariance (ANCOVA) was used. The findings showed that optimism is effective in reducing women’s depression and increasing their life satisfaction. This was in line with the findings of previous researches. The findings prepare useful information on the effectiveness of optimism for researchers, consultants and psychotherapists.هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش خوشبینی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی زنان در آستانه طلاق شهرستان قم است. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جهت اجرای پژوهش، 30 نفر از زنان در آستانه طلاق در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. متغیر مستقل خوشبینی بود که در 14 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد و در گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نشد. ابزار پژوهش مقیاس افسردگی بک ((BDI-II و مقیاس رضایت از زندگی داینر (SWLS) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که خوشبینی در کاهش افسردگی زنان و افزایش رضایت از زندگی آنان مؤثر بوده است که با یافتههای پژوهشهای قبلی همسو است. یافتهها اطلاعات مفیدی را برای پژوهشگران، مشاوران و رواندرمانگران در مورد اثربخشی خوشبینی فراهم نماید.http://journals.ueae.ir/article_75_83a8c4a90474a84c547edb38b9f3567d.pdfحجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521Designing an Initial Test on Patience with Sinsساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت718476FAحسینامیریدانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانمحمدرضااحمدیاستادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایرانرحیممیردریکوندیاستادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانJournal Article20160314The present research aims at designing an initial test on patience with sins. In this research, in view of the parameters and signs identified in Quranic verses and traditions, a test with 44 items was designed. To discover the validity of the test content, Delphi Survey method was used; and to identify the primary reliability of the test, it was carried out on 106 subjects, and the reliability of the test was assessed through Cronbach’s Alpha as well as Spearman and Guttman’s split Coefficient. After carrying out the test, the internal consistency method was used (by calculating Spearman’s Correlation) to discover the construct validity of the test. The content validity of the test was confirmed by 8 experts. After experimental execution of the test, the primary validity of the test obtained through Cronbach’s Alpha was calculated to be 0.93, 0.93 through Spearman’s split-half, and 0.92 through Guttman’s split-half. To assess the construct validity of the test, the correlation of subscales with one another and with the whole scale, the correlation of each subscale with the total score, and the correlation of each item with the total score were calculated which then showed the desirable construct validity of the test.هدف این پژوهش، ساخت آزمون اولیه صبر بر معصیت است. در این پژوهش، با توجه به مؤلفهها و نشانههایی که در میان آیات و روایات شناسایی شدهاند ، یک آزمون 44 مادهای ساخته شد. برای کشف روایی محتوا از روش پیمایشی دلفی استفاده شد و در نهایت برای تشخیص اعتبار اولیه، آزمون روی 106 تن به طور آزمایشی اجرا و با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن و گاتمن، میزان اعتبار آن بررسی شد. پس از اجرای آزمون، برای کشف روایی سازه از روش همسانی درونی (با محاسبه همبستگی اسپیرمن) استفاده شد. روایی محتوای آزمون از تأیید 8 نفر از کارشناسان به دست آمد. بعد از اجرای آزمایشی، اعتبار اولیه آزمون با توجه به میزان آلفای کرونباخ 93/0، همبستگی دونیمهسازی 86/0، ضریب دونیمهسازی اسپیرمن 93/0 و دونیمهسازی گاتمن 92/0 محاسبه گردید. برای بررسی روایی سازه، همبستگی خردهمقیاسها با یکدیگر و با نمره کل مقیاس، همبستگی مؤلفههای هر خردهمقیاس با نمره کل و همبستگی هر گویه با نمره کل محاسبه شد که نتایج روایی سازه مطلوب در پرسشنامه را نشان داد.http://journals.ueae.ir/article_76_ee919fc3615fa19cedc0b33c5602b0a5.pdfحجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521The Mediatory Role of Greed in the Relationship between Pride and Envyنقش میانجی صفت حرص در رابطه بین صفات تکبر و حسادت859777FAحسینرضائیان بیلُندیدانشجوی دکتری روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.سیدعباسساطوریاندانشجوی دکتری روانشناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانعباسعلیهراتیاندانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران0009-0009-0802-1758سیدمهدیحسینی مطلقدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20160406The present research aims at compiling the model of relationship between pride, greed and envy. The research is of correlation type and was conducted on a sample population composed of 384 students in Khomein University, selected through multi-stage random sampling. The Islamic scales of greed/contentment and pride/ hiumily and the revised version of envy scale were used for gathering data, and the data were analyzed through Sobel test and path analysis. The indexes show the desirable fitness of the suggested model and support the mediatory role of greed in the relationship between pride and envy. The findings show that arrogance is the source of many negative feelings and characteristics including greed. It is necessary, thus, to pay more attention to the foundations, relations and mechanism of such moral characteristics. هدف این پژوهش، تدوین مدل روابط میان تکبر، حرص و حسادت است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و حجم نمونه آن 384 نفر از دانشجویان دانشگاه خمین میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. از مقیاسهای اسلامی حرص- قناعت، تکبر- تواضع و نسخه تجدیدنظر شده حسادت برای جمعآوری دادهها استفاده شد که با استفاده از روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شاخصها نشان از برازش مطلوب مدل ارائه شده و تأیید نقش میانجی حرص در رابطه بین کبر و حسادت دارد. نتایج نشان داد که صفت تکبر، ریشه بسیاری از احساسها و صفات منفی از جمله حسادت خواهد بود که جا دارد به زیربناها، روابط و مکانیزم عمل این قبیل صفات اخلاقی بیشتر توجه شود.http://journals.ueae.ir/article_77_90faf59c481c1cc347ae8f73c9cf5480.pdfحجت الاسلام دکتر محمدجواد زارعاناسلام و پژوهش های روانشناختی2981-149X2420160521A Comparison between the Effect of Education on the Basis of Attachment Narrative Therapy and Spirituality Therapy on Marital Conflictsمقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی9911278FAصدیقهاحمدیاستادیار مشاوره و راهنمایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانشیماساداتبرقعیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانزهرهعباسیدکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه اصفهان، ایرانJournal Article20160313The present research aims at a comparison between the effect of education based on attachment narrative therapy and spirituality therapy on marital conflicts. The statistical population consisted of all female employees with marital conflicts in district 7 and 8 of Tehran. 36 such women were selected as the sample population. The research device was the revised version of Marital Conflict Questionnaire (MCQ-R). The research design was of pretest/ posttest type with control group. After random selection of control and experiment groups, experimental manipulations were performed on two groups for 12 two-hour sessions twice a week. At the end of the educational period, the three groups were given the posttest and follow-up. To analyze the data, the ANCOVA and post hoc tests were used. The findings showed that education based on attachment narrative therapy and spirituality therapy have meaningful effects on reducing marital conflicts. Moreover, education on the basis of spirituality therapy is more effective in reducing marital conflicts in comparison to education based on attachment narrative therapy. The results of pursuing the scores of the two groups after three months suggest the durability of the effect of manipulations.هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی با معنویتدرمانی بر تعارضات زناشویی است. جامعه آماری، کلیه زنان کارمند دارای تعارض زناشویی منطقه 7 و 8 تهران میباشند که 36 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارضات زناشویی تجدیدنظرشده (MCQ-R) میباشد. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و کنترل، مداخلات آزمایشی برای دو گروه، به مدت 12جلسه دو ساعتی و هفتهای یکبار اجرا شد. پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر سه گروه پسآزمون و سپس پیگیری به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر درمان روایت دلبستگی و معنویتدرمانی اثربخشی معناداری بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. بدینمعنا که آموزش مبتنی بر معنویتدرمانی، اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش مبتنی درمان روایت دلبستگی بر کاهش تعارضات زناشویی داشته است. نتایج پیگیری نمرات دو گروه پس از سه ماه، حاکی از ماندگاری اثر مداخلات بود.http://journals.ueae.ir/article_78_f41226120c777a7d43d40164b5f049f6.pdf