طراحی مدل مفهومی سبک همسرداری سازگارانه با رویکرد دینی و روایی سنجی آن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هدی

2 عضو هیات علمی گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل مفهومی سازگاری با رویکرد دینی به روش تحلیل محتوای کیفی است. جامعه پژوهش منابع معتبر روایی اسلامی با معیار درجه‌بندی کتب الف است. روش نمونه‌گیری به شکل هدفمند و از نوع پیشنهادی گلیزر و استراوس است. گزاره‌های به‌دست آمده از این روش دسته‌بندی و کدگذاری و نهایتاً در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. برای کسب روایی محتوای پژوهش شاخص‌های «اعتمادپذیری» «انتقال‌پذیری» «وابستگی» و «اتکاپذیری» گابا و لینکلن مورد استفاده قرار گرفت. در جهت روایی‌سنجی مؤلفه‌‌‌ها با استفاده از شاخص (CVR) و (CVI) فرم‌هایی آماده گردید و مؤلفه‌های مورد نظر در معرض نظرات کارشناسان قرار گرفت و نتایج حاصله به تأیید مؤلفه‌‌‌ها انجامید. بر اساس یافته‌های حاصل از تحلیل متون دینی برای آموزش سازگاری هفت مؤلفه «همراهی» «نرم‌خویی» «صبر» «چشم‌پوشی» «میانه‌روی» «دوراندیشی» و «معنویت‌گرایی» استخراج شد و این مؤلفه‌‌‌ها تحت سه عنوان کلی «انعطاف‌پذیری» «بازداری» و «ارزش‌ها» تنظیم گردید،که انعطاف‌پذیری شامل سه مؤلفه «همراهی» «نرم‌خویی» «میانه‌روی» و بازداری در بر دارنده دو مؤلفه «صبر» و «چشم‌پوشی» و ارزش‌‌‌‌ها شامل مؤلفه‌های «دوراندیشی» و «معنویت‌گرایی» است. در ادامه پنج پیامد برای سازگاری تحت عناوین «وسعت رزق» «کسب موقعیت اجتماعی» «رسیدن به مطلوب» «پیشگیری از آسیب‌ها» و «رشد معنوی» برشمرده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a conceptual model of husbandry style compatible with the religious approach and its validity Community Verified icon

نویسندگان [English]

  • razye orafaei jahromi 1
  • mohammad Zarei Tubkhana 2
1 Hoda
2 A member of the academic staff of the family department of Seminary and University,
چکیده [English]

The purpose of this research is to design a conceptual model of compatibility with the religious approach using the qualitative content analysis method. The research community is the reliable sources of Islamic narration with the criteria of grading books A. The sampling method is purposeful and of the type proposed by Glaser and Strauss. The propositions obtained from this method were categorized and coded and finally presented in the form of a conceptual model. Gaba and Lincoln indexes of "reliability", "transferability", "dependence" and "reliability" were used to obtain the validity of the research content. In order to evaluate the validity of the components, forms were prepared using the (CVR) and (CVI) indexes, and the desired components were exposed to experts' opinions, and the results resulted in the approval of the components. Based on the findings from the analysis of religious texts, seven components of "companionship", "gentleness", "patience", "blindness", "moderation", "far-sightedness" and "spiritualism" were extracted for teaching adaptation, and these components are under three general headings: "flexibility", "inhibition". and "values" were set, which flexibility includes three components of "companionship", "gentleness", "moderation" and inhibition with two components of "patience" and "discipline" and values ​​include the components of "foresight" and "spiritualism". In the following, five consequences for adaptation were listed under the headings of "expansion of sustenance",

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual model
  • validity
  • compatibility
  • religious approach

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 03 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1404