نقد و بررسی خودگردانی در برابر شرم و تردید در نظریه رشد روانی -اجتماعی اریکسون از منظر آموزه‌های قرآنی و روایی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ایلام

چکیده

پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی مرحله‌ی دوم رشد کودک در نظریه‌ی رشد روانی - اجتماعی اریک اریکسون، یعنی خودگردانی در برابر شرم و تردید، از منظر منابع اسلامی و همچنین دستیابی به اشتراکات و اختلافات این دو نگاشته شده است. برای این کار در روشی توصیفی -تحلیلی ابتدا این مرحله از رشد را از منظر اریکسون شرح داده و سپس به تحلیل و مقایسه‌ی آن در آموزه‌های قرآنی و روایی، پرداخته شده است. عمده اشتراکات و نقطه اختلاف حاصل از این مقایسه عبارت اند از اینکه کودک در این مرحله علاقه مند به رهاسازی و نگهداری اشیاء پیرامون خود خصوصا ادرار و مدفوعش می باشد، همچنین مجبور کردن او در این زمینه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و استقلال و ایجاد پرخاشگری در وی می‌شود؛ و کودک در این دوره باید آزاد و رها باشد؛ یعنی نباید تحت آموزش قرار گیرد؛ با این حال، میزان استقلالش، نباید از حد مجاز تجاوز کند و لازم است مقداری تردید و شرم نیز در او باشد. تنها اختلاف حاصل از این مقایسه این است که اریکسون کودک را دارای خشم حسادت‌آمیزی دانسته که منشا این خشم و حسادت ذاتی است، اما این نکته در منابع اسلامی مورد تایید نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Criticism of self-management against shame and doubt in Erikson's psycho-social development theory from the perspective of Quranic and narrative teachings.

نویسندگان [English]

  • mohammadjavad khani
  • mojtaba mohammadi anviq
  • mehdi akbarnezhad
Ilam University
چکیده [English]

پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی مرحله‌ی دوم رشد کودک در نظریه‌ی رشد روانی - اجتماعی اریک اریکسون، یعنی خودگردانی در برابر شرم و تردید، از منظر منابع اسلامی و همچنین دستیابی به اشتراکات و اختلافات این دو نگاشته شده است. برای این کار در روشی توصیفی -تحلیلی ابتدا این مرحله از رشد را از منظر اریکسون شرح داده و سپس به تحلیل و مقایسه‌ی آن در آموزه‌های قرآنی و روایی، پرداخته شده است. عمده اشتراکات و نقطه اختلاف حاصل از این مقایسه عبارت اند از اینکه کودک در این مرحله علاقه مند به رهاسازی و نگهداری اشیاء پیرامون خود خصوصا ادرار و مدفوعش می باشد، همچنین مجبور کردن او در این زمینه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و استقلال و ایجاد پرخاشگری در وی می‌شود؛ و کودک در این دوره باید آزاد و رها باشد؛ یعنی نباید تحت آموزش قرار گیرد؛ با این حال، میزان استقلالش، نباید از حد مجاز تجاوز کند و لازم است مقداری تردید و شرم نیز در او باشد. تنها اختلاف حاصل از این مقایسه این است که اریکسون کودک را دارای خشم حسادت‌آمیزی دانسته که منشا این خشم و حسادت ذاتی است، اما این نکته در منابع اسلامی مورد تایید نیست.

کلیدواژه‌ها [English]

  • مراحل رشد کودک
  • نظریه‌های رشد
  • نظریه روانی -اجتماعی اریک اریکسون
  • خودگردانی در مقابل شرم و تردید
  • آموزه‌های قرآنی و روایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 30 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 15 اردیبهشت 1404