نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه ایلام
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی مرحلهی دوم رشد کودک در نظریهی رشد روانی - اجتماعی اریک اریکسون، یعنی خودگردانی در برابر شرم و تردید، از منظر منابع اسلامی و همچنین دستیابی به اشتراکات و اختلافات این دو نگاشته شده است. برای این کار در روشی توصیفی -تحلیلی ابتدا این مرحله از رشد را از منظر اریکسون شرح داده و سپس به تحلیل و مقایسهی آن در آموزههای قرآنی و روایی، پرداخته شده است. عمده اشتراکات و نقطه اختلاف حاصل از این مقایسه عبارت اند از اینکه کودک در این مرحله علاقه مند به رهاسازی و نگهداری اشیاء پیرامون خود خصوصا ادرار و مدفوعش می باشد، همچنین مجبور کردن او در این زمینه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و استقلال و ایجاد پرخاشگری در وی میشود؛ و کودک در این دوره باید آزاد و رها باشد؛ یعنی نباید تحت آموزش قرار گیرد؛ با این حال، میزان استقلالش، نباید از حد مجاز تجاوز کند و لازم است مقداری تردید و شرم نیز در او باشد. تنها اختلاف حاصل از این مقایسه این است که اریکسون کودک را دارای خشم حسادتآمیزی دانسته که منشا این خشم و حسادت ذاتی است، اما این نکته در منابع اسلامی مورد تایید نیست.
کلیدواژهها [English]