اثربخشی فضیلت‌های اخلاقی مبتنی بر روان‌نمایشگری بر خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی نوجوانان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

2 گروه علمی خدمات تربیتی و روانشناختی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فضیلت‌های اخلاقی مبتنی‌بر روان‌نمایشگری بر ارتقای خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی در نوجوانان انجام شد. این مطالعه به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر ۱۳ تا ۱۵ ساله شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ بود که از میان آن‌ها ۳۰ نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌ داده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه ۱۰۰ دقیقه‌ای تحت آموزش فضیلت‌های اخلاقی مبتنی‌بر روان‌نمایشگری قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های استاندارد خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش مذکور تأثیر مثبت و معناداری بر افزایش خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی در نوجوانان دارد.نتایج نشان داد آموزش مذکور تأثیر مثبت و معناداری بر افزایش خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی در نوجوانان دارد.نتایج نشان داد آموزش مذکور تأثیر مثبت و معناداری بر افزایش خویشتن‌داری، مهربانی و همدلی در نوجوانان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Moral Virtue Education Based on Psychodrama on Adolescents' Self-Control, Kindness, and Empathy

نویسندگان [English]

  • Motahreh Hosseinpour 1
  • Shahnaz Khaleghipour 2
1 Department of Psychology, Naein, Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
2 Department of Educational and Psychological Services, Nae.C., Islamic Azad University, Naein, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effectiveness of moral virtue education based on psychodrama in enhancing self-control, kindness, and empathy among adolescents. This semi-experimental research employed a pre-test–post-test design with a control group. The statistical population included all male students aged 13 to 15 in Isfahan in the year 2023. A total of 30 participants were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received training in moral virtues through psychodrama across eight sessions, each lasting 100 minutes. Data collection instruments included standardized questionnaires measuring self-control, kindness, and empathy. Hypotheses were analyzed using covariance analysis. The results indicated that moral virtue education based on psychodrama had a significant and positive impact on adolescents' self-control, kindness, and empathy.The results indicated that moral virtue education based on psychodrama had a significant and positive impact on adolescents' self-control, kindness, and empathy.The results indicated that moral virtue education based on psychodrama had a significant and positive impact on adolescents' self-control, kindness, and empathy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral virtues
  • self-control
  • kindness
  • empathy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 12 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 شهریور 1403