تحلیل مسیر رشد اخلاقی دختران نوجوان از طریق جو عاطفی خانواده و منابع اقتدار اخلاقی با نقش میانجی خودباوری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی ، حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) خواهران ایلام ، ایلام ، ایران

2 روانشناسی ، جامعه المصطفی ، قم ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل مسیر رشد اخلاقی دختران نوجوان بر اساس جو عاطفی خانواده و منابع اقتدار اخلاقی با نقش میانجی خودباوری انجام شد.جامعه آماری پژوهش را کلیه دختران نوجوان شهر ایلام در سال ۱۴۰۳ تشکیل می‌دادند. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد و در نهایت تعداد ۲۵۱ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های استاندارد رشد اخلاقی کودکان، نوجوانان و جوانان (لطف‌آبادی)،جو عاطفی خانواده (نودرگاه‌فرد)،منابع اقتدار اخلاقی (اسکات) و خودباوری دانش‌آموزان (فرزیان‌پور و همکاران) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد و با به‌کارگیری آزمون ضریب همبستگی پیرسون و روش چهار مرحله‌ای بارون و کنی، نقش میانجی خودباوری مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان دادندکه جو عاطفی خانواده و منابع اقتدار اخلاقی به‌طور مستقیم با رشد اخلاقی دختران نوجوان رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین، خودباوری به‌عنوان متغیر میانجی، رابطه بین جو عاطفی خانواده و رشد اخلاقی را تقویت می‌کند، اما نقش میانجی آن در رابطه بین منابع اقتدار اخلاقی و رشد اخلاقی تأیید نشد.این یافته‌ها بر اهمیت ایجاد جو عاطفی مثبت درخانواده و تقویت خودباوری برای ارتقای رشد اخلاقی دختران نوجوان تأکید دارند و می‌توانند در طراحی برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the path of moral development of adolescent girls through the emotional climate of the family and sources of moral authority with the mediating role of self-esteem.

نویسندگان [English]

  • Eftekhar Malekshahi 1
  • Jafar Hoshiari 2
1 Psychology. Fatima Al-Zahra Seminary,Athar Ilam .ILAM.IRAN
2 Psychology. jameatol mostafa. Qom. Iran
چکیده [English]

The present study aimed to analyze the path of moral development of adolescent girls based on the family's emotional climate and sources of moral authority, with the mediating role of self-confidence.The statistical population of the study consisted of all adolescent girls in Ilam city in 1403.To determine the sample size, convenience sampling method was used and finally 251 people were selected as a sample.The data collection tools included standard questionnaires on the moral development of children, adolescents and youth (Lotafabadi), the emotional climate of the family (Noudargahfard),sources of moral authority (Scott), and students' self-esteem(Farzianpour et al.)SPSS version 26 software was used to analyze the data, and the mediating role of self-confidence was examined using the Pearson correlation coefficient test and the four-step Barron and Kenny method.The results showed that the family's emotional climate and sources of moral authority have a direct positive and significant relationship with the moral development of adolescent girls.Also, self-confidence as a mediating variable strengthens the relationship between family emotional climate and moral development, but its mediating role in the relationship between sources of moral authority and moral development was not confirmed.These findings emphasize the importance of creating a positive emotional atmosphere in the family and strengthening self-confidence to promote the moral development of adolescent girls and can be used in designing effective educational and counseling programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral development
  • emotional climate of the family
  • sources of moral authority
  • self-confidence
  • adolescent girls

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 22 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 آذر 1404