سازه خردمندی از منظر معارف اسلامی و روانشناسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ایران

2 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

4 دانش آموخته سطح 3 حوزه علمیه قم، قم، ایران

5 دانش آموخته سطح مقدمات حوزه علمیه قم، قم، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ویژگی‌های سازه خرمندی از منظر روانشناسی و معارف اسلامی(آیات و روایات) بود. روش تحقیق پژوهش حاضر در چارچوب تحقیقات کیفی(توصیفی تحلیلی) قراردارد و روش جمع‌آوری اطلاعات از نوع کتابخانه‌ای است. با مرور و جستجو در منابع روانشناسی مرتبط با خرمندی و متون اسلامی(آیات و روایات) که در مورد خرد و خردمندی به بحث پرداخته بودند، اطلاعات گردآوری و مقایسه شدند. یافته‌ها نشان داد که خرمندی در متون اسلامی و روانشناسی از نظر کارکردی, عملی و ابزاری که همان سبک زندگی ایده‌آل و دستیابی به کمالات است شبیه و مشترک هستند؛ اما در زمینه‌هایی دیگر از قبیل ماهیت و تعریف، وجودشناختی، معرفت‌شناختی، ارزش‌شناختی و شیوه دستیابی تفاوت‌هایی عمده میان آنها مشاهده می‌شود. از این یافته‌ها این نتیجه را می‌توان دریافت که لازم است در کشور اسلامی‌مان سازه خرمندی با توجه به معارف اسلامی در تمام ابعاد زندگی، تحقیقات و مشاوره‌ها گسترش و مورد بهره‌گیری قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of wisdom from the perspective of Islamic education and psychology

نویسندگان [English]

  • seyed morteza honarmand 1
  • mahin keramatifard 2
  • Mahdi Abdulzadeh Rafi 3
  • Seyed Mohammad Mahdi honarmand 4
  • Seyed Ali honarmand 5
1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Iran
2 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Malayer University, Malayer, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran
4 , 3rd level graduate of Qom Seminary, Qom, Iran
5 graduate of the preparatory level of Qom seminary, Qom, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate and compare the characteristics of Khorramandi structure from the perspective of psychology and Islamic teachings (verses and hadiths). The research method of the present study is in the framework of descriptive-analytical research and the method of collecting information is library type. By reviewing and searching for psychological sources related to wisdom and Islamic texts (verses and hadiths) that discussed wisdom and wisdom, Data were collected and compared. The findings showed that wisdom in Islamic texts and psychology are similar and common in terms of function, practice and tools, which is the ideal lifestyle and achieving perfection; But in other areas such as nature and definition, ontological, epistemological, value and method of achievement, there are major differences between them. From these findings, it can be concluded that it is necessary to expand and use the Khorramandi structure in our Islamic country with regard to Islamic teachings in all aspects of life, research and counseling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intellect
  • wisdom
  • Islamic education
  • psychology