نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 دانش آموخته دانشگاه پیام نور
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر سرمایه اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان لارستان انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی دو گروهی دو مرحلهای (پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان لارستان بود. از این جامعه، تعدا 30 دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به گروه آزمایش، آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی در به صورت 16 جلسه 45 دقیقهای در طول دو ماه ارائه شد و گروه کنترل برنامهای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای آموزش، به پرسشنامههای سلامت روان مبتنی بر آموزههای اسلامی( ابوالمعالی و موسی زاده ،1396) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی (پایوا و همکاران،2014) پاسخ دادند.جهت تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس یکطرفه با استفاده از نرمافزار spss نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی، تأثیر معناداری بر بهبود سرمایه اجتماعی و سلامت روان دانشآموزان دارد.
کلیدواژهها [English]