بررسی رابطه بین سبک‏های دلبستگی و پایبندی دینی در دانشجویان دختر: نقش میانجی ابعاد کارکرد خانواده

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

2 سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی، مرکزآموزش و پژوهش منطقه ۱0کشوری، گیلان، ایران .

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ابعاد کارکرد خانواده در رابطه بین سبک‏های دلبستگی با پایبندی دینی دانشجویان است.

روش کار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه الزهراء در حال تحصیل سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در برمی‏گیرد که 318 نفر از آنان با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ها، از پرسش‏نامه‏های پایبندی دینی، سبک دلبستگی و سنجش ابعاد کارکرد خانواده و برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از شاخص‏های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادله‏های ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد.

یافته‏ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که رابطه بین سبک دلبستگی ایمن، پایبندی دینی و عملکرد خانواده مثبت و معنادار است. رابطه بین سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با ابعاد کارکرد خانواده منفی و معنادار است. نتیجه تحلیل مسیر نیز نقش واسطه‏ای ابعاد کارکرد خانواده در رابطه بین سبک‏های دلبستگی و پایبندی دینی را تأیید کرد.

نتیجه‏گیری: این مطالعه نشان می‏دهد که سبک‌های دلبستگی بر رفتار افراد در روابط انسانی تأثیر دارند همچنین ابعاد کارکرد خانواده تعامل بین سبک‌های دلبستگی و پایبندی دینی را توجیه کرده و در تقویت پایبندی دینی افراد با سبک‌های دلبستگی مختلف نقش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Religious Adherence Based on Female Students' Attachment Styles: the Mediating Role of Family Functioning Dimensions

نویسندگان [English]

  • Maryam Sayad Shirazi 1
  • Amir Hossein Bahadivand chegini 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Women's Research Institute, Al Zahra University, Tehran, Iran.
2 MA in Psychology, Security and Corrective Measures Organization Zndan Ha, Center for Research and Training in district 10, Gilan, Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research is to investigate the mediating role of family functioning dimensions in the relationship between attachment styles and religious adherence of students.

Methods: The research method is descriptive and correlation type. The research community includes all the students of Al-Zahra University studying in2022-2-23, of which 318 were selected by simple random sampling using Cochran's formula. To collect data, from questionnaires of religious adherence, attachment styles and measuring the dimensions of family functioning, and for data analysis, from descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient and modeling of structural equations (path analysis) used.

Results: The results of the correlation test showed that the relationship between secure attachment style, religious adherence and family functioning is positive and significant. The relationship between avoidant and ambivalent attachment style with dimensions of family functioning is negative and significant. The result of path analysis also confirmed the mediating role of family functioning dimensions in the relationship between attachment styles and religious adherence.

Conclusion: This study shows that attachment styles have an effect on people's behavior in human relationships, also the dimensions of family functioning justify the interaction between attachment styles and religious adherence and play a role in strengthening the religious adherence of people with different attachment styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family Function
  • attachment styles
  • religious commitment
  • Students