ساخت، اعتباریابی و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی پرسشنامه تصور مثبت و منفی از خدا براساس منابع اسلامی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای روان‌شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

چکیده

هدف پژوهش حاضر ساخت، اعتباریابی و ساختار عاملی پرسشنامه تصور مثبت و منفی از خدا و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی آن بود. روش تحقیق از روش تحلیل محتوا و از روش پیمایشی با انتخاب 212 نفر از جامعه آماری طلاب و دانشجویان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بود. جهت ارزیابی روایی محتوا، هر آیتمی که حداقل CVR آن 99/0 و شاخص CVI آن 79/0 بود، تأیید شد. برای بررسی روایی سازه به شیوه تحلیل عاملی اکتشافی روش مؤلفه‌های اصلی، چرخش واریماکس به همراه بهنجار سازی کایزر و ارزش ویژه بالاتر از یک استفاده و تحلیل عامل تاییدی با کمک نرم افزار SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. یافته‌ها حاکی از بدست آمدن دو عامل «تصور مثبت از خدا» (969/29) و «تصور منفی از خدا» (197/21)، که در مجموع (167/51) درصد واریانس کل پرسشنامه را برآورد می‌کند. اعتبار تصور مثبت از خدا و تصور منفی از خدا به ترتیب در روش دو نیمه سازی گاتمن (779/0)، (843/0)، ضریب اسپیرمن (796/0)، (852/0) و مقدار ضریب آلفای کرونباخ تصور مثبت از خدا (835/0)، و ضریب آلفای کرونباخ تصور منفی از خدا (914/0)، بدست آمد. بنابراین نتایج بدست آمده حاکی از قابلیت پرسشنامه تصور مثبت و منفی از خدا جهت استفاده در تحقیقات پژوهشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction, validation and exploratory and confirmatory factor analysis of positive and negative image of God questionnaire based on Islamic sources

نویسنده [English]

  • ahad omidi
PhD in Psychology, Imam Khomeini Educational and Research Institute (RA)
چکیده [English]

The purpose of the current research was to construct, validate and factor structure of the positive and negative image of God questionnaire and determine its psychometric properties. The research method was the content analysis method and the survey method by selecting 212 people from the statistical population of students by stratified random sampling. content validity, each item whose minimum CVR was 0.99 and CVI index was 0.79 was confirmed. validity of the construct using exploratory factor analysis method, principal components method, Varimax and higher eigenvalue of one use and confirmatory factor analysis with the help of SPSS26 and AMOS24 software were used. The findings indicate that two factors "positive image of God" (29.969) and "negative image of God" (21.197) were obtained, which in total (51.167) estimates the variance percentage of the entire questionnaire. The validity of positive image of God and negative image of God in Gutman's two-half method (0.779), (0.843), Spearman's coefficient (0.796), (0.852) and Cronbach's alpha coefficient value of positive image, respectively of God (0.835), and Cronbach's alpha coefficient of negative perception of God (0.914) was obtained. Therefore, the obtained results indicate the ability of questionnaire about to be used in research studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • positive image of God
  • negative image of God
  • Islamic sources
  • questionnaire
  • Islamic psychology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 24 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 تیر 1403