طراحی بسته آموزشی روان‌شناختی در تسهیل هویت‌یابی دینی نوجوان و بررسی روایی آن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت. قم، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف طراحی بسته آموزشی روان‌شناختی هویت‌یابی دینی نوجوان و بررسی روایی آن صورت پذیرفت. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی حوزه‌های معنایی تدوین شد. در این روش ابتدا 8 کلیدواژه بر اساس عناصر تعریف هویت دینی و زیرمؤلفه‌های دو مؤلفه‌ هُشیاری و خودپایی، انتخاب شد؛ سپس واژگان و مفاهیم کلیدی مرتبط با آن عناوین انتخاب گردید؛ سپس با استفاده از نرم‌افزارهای قرآنی و حدیثی از بین تمامی آیات قران و روایات منقول از اهل‌بیت (ع)، مجموعاً 159 آیه و روایتی که بیشتر از نظر محتوایی با آن عناوین مرتبط بودند، با روش نمونه‌گیری هدفمند، گردآوری و غربال شد؛ سپس بر اساس تحلیل این آیات و روایات، محتوای جلسات بر اساس محتوای اسلامی و روان‌شناختی تنظیم گشت. همچنین جهت سنجش روایی از روش روایی محتوایی استفاده شد و محتوای جلسات در اختیار ۹ متخصص قرار گرفت و داده‌ها در قالب فرمول CVI و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. این بسته آموزشی متشکل از ۸ جلسه است و ضریب روایی محتوایی جلسات بین ۷۹/۰ تا 00/1 قرار دارد. درنهایت یافته‌های پژوهش حاضر با یافته‌های مشابه مقایسه و بر اساس منابع اسلامی توصیف شد.
کلیدواژه‌ها: هویت، نوجوان، هویت دینی، هویت‌یابی، بسته آموزشی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Psychological Educational Package in Facilitating Juveniles’ Religious Identification and Investigating its Validity

نویسندگان [English]

  • mohsen Motallebi Korbekandi 1
  • Najibollah Noori 2
1 Student of Institute of Higher Education, Ethics and Education. Qom, Iran.
2 Assistant Psychology, Al-Mustafa International Universty, Qom, Iran
چکیده [English]

The present study aims at designing a psychological educational package for juveniles’ religious identification and investigating its validity. this study, has been developed using the qualitative method the areas of meaning. In this method, first, 8 titles were selected based on the components of defining religious identity and the wisdom components of the two components of consciousness and self-reliance. Then the keywords and concepts related to those titles were selected, and after that, using the Quran and Hadith software, 159 verses and hadiths related to those contents were extracted and sieved with targeted sampling. Then, based on the analysis of these verses and traditions, the content of the sessions was adjusted based on Islamic and psychological content. Besides, to assess the validity, we used content validity and presented the content of sessions to nine experts. We then analyzed the data using the CVI formula and SPSS software This educational package consists of eight sessions. Besides, according to the findings of assessing validity, the coefficient of content validity of the sessions was between 0.79 and 1.00. Finally, the findings of the present study were compared with the similar findings and were explained on the basis of the Islamic theoretical sources.

KEY WORDS: Identity, Adolescent, Religious identity, Identification, Educational Package

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Adolescent
  • Religious identity
  • Identification
  • Educational Package

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 08 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1403