تدوین مدل نظری آموزش جنسی بر اساس اندیشه اسلامی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران

2 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.

3 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

10.22034/ip.2024.164

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین مدل نظری آموزش جنسی بر اساس اندیشه اسلامی و سنجش میزان روایی آن بود.با توجّه به هدف، این پژوهش دارای دو روش کیفی و کمی بود.در بخش کیفی،در قسمت جمع‌آوری متون ابتدا با استفاده از روش حوزه‌های معنایی بوسیله 48 کلیدواژه مرتبط جمع‌آوری شده، 2873آیه، حدیث و کلام اندیشمندمسلمان بعد از مراحل غربال برگزیده نهایی گردید.در قسمت تحلیل متون، از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد.بدین منظور با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 766کد در مرحله کدگذاری باز،78کد محوری در مرحله اول، 13کد محوری درمرحله دوم، 4کد انتخابی بعنوان مقوله عمده و1مقوله هسته مرکزی شناسایی؛ومدل نظری آموزش جنسی بر اساس اندیشه اسلامی ترسیم شد.در بخش کمی، با به کارگیری روش ارزیابی نظرات کارشناسان شاخص روایی محتوایی مدل از 11متخصص به روش نمونه‌گیری هدفمند وگلوله برفی سنجیده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادکه مدل نظری آموزش جنسی بر اساس اندیشه اسلامی دارای پنج مبنا(خدامحوری در افکار،امیال و رفتار جنسی،انتخابگری با امکان تاثیرات ناخوداگاه،پیوستاری بودن، رعایت هنجارهای اجتماعی وقانونمندی امور جنسی)،دوراهبرد(مهارگری وآینده‌نگری)،چهارمولفه(عاطفه محور بودن رفتار جنسی،لذت‌بری سعادت‌محو، رفتار جنسی متعهدانه، رعایت مرزهای جنسی) ویک پیامد(سلامت جنسی سعادت محور)می‌باشد. نتایج حاصل از این پژوهش بستر مناسبی برای تدوین برنامه آموزش جنسی و طراحی بسته‌های آموزشی برای دوره‌های تحولی رافراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a theoretical model of sex education based on Islamic thought

نویسندگان [English]

  • navid khakbazan 1
  • ali aboitorabi 2
  • Hamid Rafi‘i Honar 3
1 PhD of Imam Khomeini Research Institute, Qom, Iran
2 Assistant Professor, Imam Khomeini Research Institute, Qom, Iran
3 assistant professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to develop a theoretical model of sex education based on Islamic thought and and measure its validity.Considering this purpose,this study was of both qualitative and quantitative methods.In the qualitative method,Collecting sources using the method of semantic fields by48related keywords,2873Quranic verses,hadiths and words of Muslim thinkers were selected after screening.In the text analysis,the grounded theory method was used.For this purpose,using targeted sampling based on the principle of saturation,766 codes in the open coding stage,78pivotal codes in the first stage,13pivotal codes in the second stage,4selected codes as the major categories and1central core category were identified; And the theoretical model of sex education was drawn based on Islamic thought.In the quantitative part,using the method of evaluating the opinions of experts,the content validity index of the model was measured from 11 experts by targeted sampling and snowball sampling.The findings of the research showed that the theoretical model of sex education based on Islamic thought has five bases(God-centeredness in thoughts,desires and sexual behavior,selectiveness with the possibility of unconscious influences,continuity,compliance with social norms and legality of sexual affairs),two strategies(Impulse control and foresight),there are four components(emotion-oriented sexual behavior,felicity-oriented pleasure,committed sexual behavior,compliance with sexual boundaries)and one consequence(sexual health is felicity-oriented).The results of this research have provided a suitable platform for developing a sex education program and designing educational packages for transformational periods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sexual education
  • sexual health
  • Islamic thought
  • theoretical model
  • grounded theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 14 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1402