اثربخشی آموزش تحول معنوی بر نگرش معنوی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.

چکیده

یکی از ابعاد پنج‌گانه در زندگی، معنویت است، حقیقتی که انسان را به فراروی از ماده و ظاهر می‏کشاند و به جهان معنایی ویژه می‏بخشد. نهادینه‌سازی معنویت و یا تحول معنوی در افراد نیازمند تغییر نگرش معنوی آنهاست. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تحول معنوی بر نگرش معنوی فرد است. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش دو گروهی (آزمایش و گواه کنترل) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون در نظر گرفته شد. جهت انجام پژوهش 30 فرد از افراد شرکت‌کننده در یکی از هیئت‌های مذهبی کرمان، به‌وسیلة نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. پیش‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و بعد از برگزاری ده جلسة آموزش مهارت تحول معنوی در گروه آزمایش پس‌آزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامة سنجش نگرش معنوی استفاده گردید و داده‌ها با استفاده از فنون آمار توصیفی و آزمون‌های پارامتریک بررسی شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت تحول معنوی می‌تواند بر نگرش معنوی افراد مؤثر باشد؛ همچنین معنویت قابلیت آموزش و توسعه را دارد و با برنامه‌های آموزشی مناسب می‌توان سطح نگرش معنوی و توانایی معنوی افراد را افزایش داد؛ درنتیجه دورة آموزشی تحول معنوی هم می‌تواند بر آگاهی معنوی و هم بر توانایی معنوی افراد مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of spiritual transformation education on spiritual attitude

نویسنده [English]

  • mohammad reza hatami
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
چکیده [English]

Spirituality is one of the five aspects of life that draws man beyond matter and world’s appearance and gives a special meaning to the world. With such an understanding of spirituality, this question will arise; what changes must take place in a person for spiritual transformation to  happen?  The study is aimed to determine the effectiveness of spiritual transformation skills training on a person's spiritual attitude. Semi-experimental research method and two-group research design (experimental and control) with pre-test and post-test were considered as the method of the research. To conduct research, 30 participants in one of the religious delegations of Kerman city were selected by  convenient sampling and randomly divided into two experimental groups (n=15) and control group (n=15). Pre-test was performed for both groups and after holding ten sessions of spiritual transformation skills training in the experimental group, post-test was performed on both groups. To collect the data,  the Spiritual Attitude Questionnaire was used and the data were analyzed using descriptive statistics techniques and parametric tests. Findings showed that spiritual transformation skills training can affect the spiritual attitude of individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual transformation"
  • "Spirituality"
  • "Spiritual ability"
  • "Spiritual attitude"