اثربخشی برنامه مشاوره معنویت درمانی بر هیجان تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان خانواده های تک والد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران

چکیده

کودکان خانواده‌های تک والد با مشــکلات متعددی روبه‌رو هستند کــه ازجمله آن‌ها اختــلال در عملکرد تحصیلی فرزندان است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه مشاوره معنویت درمانی بر هیجان تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان خانواده‌های تک والد صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روششناسی نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعــه آمــاری این پژوهــش را دانش‌آموزان مقطـــع متوســطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل می‌دادند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای این منظور تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس 8 جلسه آموزشی مداخله‌ی معنوی در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون، تمام آزمودنی‌ها، ابزارهای مورداستفاده، خودپنداره تحصیلی بی یسن چی (2004)، هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005) را تکمیل نمودند.  داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها بیانگر این بود که معنوی درمانی بر مولفه‌های گروه آزمایش تفاوت معناداری ایجاد کرده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که برنامه مشاوره مبتنی بر معنویت درمانی برکاهش هیجان تحصیلی و افزایش خودپنداره تحصیلی دانشآموزان اثرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of spiritual therapy counseling program on academic excitement and academic self-concept of students Single parent families

نویسندگان [English]

  • Reza Sheibanifar 1
  • Soheil Soheil 2
  • Sajad Ghasemi 3
  • Zeynab Omidvari 3
1 Master of School Counseling, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Master of School Counseling, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 Master of educational psychology, Islamic Azad University, Arak, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Children from single-parent families are facing many problems, among which is disruption in their children's academic performance. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of spiritual therapy counseling program on academic excitement and academic self-concept of students from single-parent families. Methods: The research was a semi-experimental one  of pre-test, post-test with a control group. The statistical population was the students of the second intermediate section of Borujerd city in the academic year of 1400-1401, who were selected by available sampling method. The purpose  to be obtainded, 30 students were selected and placed randomly in two experimental and control groups. Then 8 training sessions of spiritual intervention were implemented for the experimental group and the control group did not receive any intervention. For the pre-test and post-test, all the subjects completed the tools used, the academic self-concept of Baysanchi (2004), the academic excitement of Pakran et al. (2005). Results: Then the data was analyzed using covariance analysis test. The findings indicated that spiritual therapy has made a significant difference on the components of academic excitement and academic self-concept of the experimental group.Conclusion: The results of data analysis showed that the counseling program based on spiritual therapy was effective in reducing academic excitement and increasing students' academic self-concept.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual therapy
  • academic self-concept
  • academic excitement
  • single parent students
  • divorce