طراحی بسته آموزشی عزت نفس معنوی با رویکرد اسلامی و امکان سنجی در افزایش بهزیستی روانی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت

2 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان

3 استادیار گروه روان‌شناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، قم، ایران

10.22034/ip.2024.163

چکیده

این پژوهش با هدف اصلی طراحی بسته آموزشی عزت‌نفس معنوی با رویکرد اسلامی و امکان‌سنجی آن در افزایش بهزیستی روانی انجام شده است. در راستای این هدف، از رویکرد تحقیق آمیخته استفاده شده که شامل تکنیک‌های کیفی برای تحلیل محتوای منابع اسلامی و شناسایی اجزاء کلیدی تقویت عزت‌نفس معنوی می‌باشد. در بخش کیفی به طراحی و تنظیم نه جلسه آموزشی منجر شده است که هر یک به بررسی و تقویت جنبه‌هایی از عزت‌نفس معنوی پرداخته شد. روایی محتوایی این جلسات توسط کارشناسان تایید گردید . در بخش کمی، این پژوهش با استفاده از یک طرح آزمایشی و تخصیص تصادفی با نمونه آماری 20 نفر، به دو گروه گواه و آزمایش، اثربخشی بسته آموزشی را مورد بررسی قرار داده است. برای ارزیابی تأثیر بسته، از پرسش‌نامه بهزیستی روانی ریف (1989) در دو نوبت پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شده و داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‏ها نشان داده‌اند که عزت نفس معنوی یک عامل روانشناختی مهم و اثرگذار بر سلامت و کیفیت زندگی به شمار می‏رود و این بسته آموزشی عزت‌نفس معنوی با رویکرد اسلامی می‌تواند به طور مؤثری به افزایش بهزیستی روانی کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of an educational-psychological package for spiritual self-esteem with an Islamic approach and Feasibility study in mental well-being

نویسندگان [English]

  • Mohmmad Qanbari 1
  • Mohmmad Farhoosh 2
  • Mohammad Reza Jahangirzadeh Qomi 3
1 *
2 PhD Student of Psychology, Semnan University, Semnan , Iran
3 lecturer (Ph.D.) in psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

This research was done with the main goal of designing a spiritual self-esteem educational package with an Islamic approach and its feasibility in increasing mental well-being. In line with this goal, a mixed research approach was used, which includes qualitative techniques to analyze the content of Islamic sources and identify the key components of strengthening spiritual self-esteem. In the qualitative part, it has led to the design and organization of nine training sessions, each of which examined and strengthened aspects of spiritual self-esteem. The content validity of these meetings was confirmed by experts.In the quantitative part, this research has investigated the effectiveness of the educational package using an experimental design and random allocation with a statistical sample of 20 people into two control and experimental groups.. To evaluate the effect of the package, Riff's psychological well-being questionnaire (1989) was used in two pre-test and post-test sessions, and the data were analyzed using covariance analysis. The findings have shown that spiritual self-esteem is an important psychological factor that affects health and quality of life, and this educational package of spiritual self-esteem with an Islamic approach can effectively help increase mental well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual self-respect
  • sense of worth and empowerment
  • spirituality
  • educational package
  • psychological - mental well-being

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 20 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 مهر 1403